Ruokaa verkosta

Liha ja ruoka  4 / 2022, Teksti Markku Summa  Kuvat: Kauppahalli 24, Oda ja Foodora

Pandemia sysäsi päivittäistavarakaupan nettimyynnin kasvuun. Alalla uskotaan, että palveluiden ja digitaalisten välineiden kehittymisen myötä ruokaa myydään verkossa entistä enemmän.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että ruoan verkkokaupan osuus markkinasta vuonna 2019 oli 0,6 prosenttia, vuonna 2020 noin 2 prosenttia ja arvio vuodelle 2021 on noin 3 prosenttia.

– Tällä hetkellä kymmenkunta yritystä myy Suomessa elintarvikkeita verkossa. Toimijoiden määrä mitä todennäköisimmin lisääntyy, koska ruoan verkkokaupassa nähdään potentiaalia.

Uusin alalle tullut toimija on tammikuussa aloittanut Oda. Pandemian johdosta kasvaneen kysynnän ja uuden kilpailijan myötä markkinoilla jo olleet yritykset ryhtyivät tehostamaan omia toimintojaan.

– Asiakkaalla alkaa olla runsaasti vaihtoehtoja ja kovaa kilpailua on luvassa. Kaupan liiton tekemän tutkimuksen mukaan kuluttajan valintapäätökseen vaikuttavat keskeisesti hinta, kokemukset kaupasta ja kanta-asiakkuus, Luoto sanoo.

Myös tarjonta lisää kysyntää

Verkossa myytävien elintarvikkeiden valikoimat ovat vuosien myötä kasvaneet ja monipuolistuneet. Jokainen toimija rakentaa valikoiman oman strategiansa perusteella.

– Valikoima on yksi kilpailukeino. Joillakin yrityksillä se on laaja, joillakin taas suppeampi, Luoto sanoo.

Mitä päivittäistavaroita verkosta ostetaan nykyään? Kun verkkokauppa lähti käyntiin, ostettiin paljon ei-syötäviä tuotteita, mutta nyt ostetaan lähes kaikkia samoja tuotteita kuin kivijalkamyymälästä.

– Liha ja muut tuoretuotteet sopivat verkkokauppaan siinä missä muutkin elintarvikkeet, Luoto lisää.

Asiakaskunnan rakenne on koko ajan monipuolistunut. Alussa valtaosa asiakkaista oli lapsiperheitä ja kiireisiä kaupunkilaisia, mutta nykyisin monet muutkin hyödyntävät verkkoa erityisesti arkipäivän ruokaostoksissa.

Koronan aikana nettiostosten teko on yleistynyt ennen kaikkea vanhemmissa ikäryhmissä. Kaupan ala seuraa nyt mielenkiinnolla, miten moni jää pitkäaikaiseksi asiakkaaksi.

– Joka tapauksessa ruoan verkkokauppa on tullut jäädäkseen. Se tulee myös kasvamaan, mutta kasvukäyrästä ei ole selvyyttä. Kaipaamme tilastoinnin kehittämistä, miten ruoan verkkokauppa kehittyy, Luoto sanoo.

Kauppahalli24 laajenee koko maahan

Kauppahalli24 toimittaa kylmätuotteita kaupoistaan tällä hetkellä Uudenmaan, Turun ja Lahden alueella. Luomuntarinassa ja Kauppahalli24 busineksessa on jo mahdollista tilata lämpötilavapaita tuotteita myös Posti-kuljetuksella kotiin ja yritykseen tai Postin noutopisteeseen valtakunnallisesti.

Tänä vuonna yritys laajenee toimitusjohtaja Petri Toivosen mukaan eri puolille Suomea ja avaa kokonaan uudistetun verkkokaupan eli rakenteilla on uusi Kauppahalli24-sivusto.

– Logistiikkaa hoitavan kumppanimme Collicon kanssa tavoitteena on laajentua kaikkiin yli 50 000 asukkaan kaupunkeihin ja myöhemmin koko maan kattavaksi uusien noutopisteiden avulla. Tulemme Tampereelle, Mikkeliin, Jyväskylään, Kuopioon, Vaasaan ja Ouluun, missä Collico jo toimii muiden asiakkaidensa kanssa.

– Valikoimassamme on lähes 6 000 tuotetta ja yli 150 tavarantoimittajaa. Mukana on myös useita lähituottajia, joiden ei tarvitse sitoutua suurin toimituseriin.

Joustavuus kuljetuksissa korostuu

Kuljetuksissa asiakkaat arvostavat Toivosen mukaan erityisesti joustavuutta ja sitä, että toimitukset tulevat perille ajoissa.

– Se, että samassa jakelussa on eri toimittajien ja verkkokauppiaiden tuotteita, tuo kilpailukykyä kuljetuksiin ja on vastuullista ympäristönkin kannalta. Olemme rakentamassa tähän uusia palveluita yhdessä Collicon kanssa. Näistä palveluista hyötyvät kaikki, koska yhteistyö jakelussa on paitsi kustannustehokasta myös ekologista, hän korostaa.

Missä määrin lihaa ja lihatuotteita myydään verkossa?

– Tuoretuotteilla on iso rooli ruoan verkkokaupassa. Niitä ostetaan yhä enemmän. Meillä liha ja lihatuotteet ovat kolmanneksi suurin tuoteryhmä maitotuotteiden ja hedelmien/vihannesten jälkeen. Niiden osuus on 13 prosenttia myynnistä.

Toivonen näkee ruoan verkkokaupassa potentiaalia.

– Kaupan liiton tuoreen tilaston mukaan viime vuonna 74 prosenttia suomalaisista oli ostanut jotakin verkosta. Niitä, jotka eivät aio koskaan ostaa mitään verkosta, on noin 20 prosenttia.

– Mielenkiintoista on se, että vasta 27 prosenttia oli ostanut verkosta ruokaa. Moni ostaa ruokaa välillä verkosta ja välillä kivijalkamyymälästä, mutta on jo niitäkin, joille verkko on pääasiallinen ostoskanava, hän sanoo.

Odalla hyvä startti Suomessa

Norjalaisomisteisen ruoan verkkokauppa Odan ”rantautuminen” Suomeen tammikuun lopulla on sujunut lupaavissa merkeissä. Suomalaiset ovat ottaneet sen avosylin vastaan.

Kaupallinen johtaja Anne Terimo sanookin olevansa positiivisesti yllättynyt havaitessaan, miten suuri tarve Suomen markkinoilla oli pelkästään verkossa ruokaa myyvälle toimijalle.

Oda aloitti testikuljetuksilla viime vuoden marraskuussa Vantaan Viinikkalassa, lentokentän kupeessa toimivasta keräilykeskuksestaan.

– Jo maaliskuussa lähdimme pääkaupunkiseudun lisäksi palvelemaan Järvenpään, Tuusulan ja Keravan asukkaita. Vielä tämän vuoden aikana ulotamme toimintaamme todennäköisesti muihinkin Etelä-Suomen kaupunkeihin.

Yrityksen strategiaan kuuluu pitää kuljetukset omissa käsissä. Kuljettajat ovat Odan kasvot asiakkaille. Heidät koulutetaan odalaisiksi. Tällä hetkellä Uudenmaan teillä liikkuu useita kymmeniä Odan autoja.

– Tavarantoimittajat ovat ottaneet meidät hyvin vastaan. Valikoimassa on kaikki suuret suomalaiset suuret brändit ja paljon kansainvälisiä brändejä. Lisäksi teemme yhteistyötä myös pienempien tavarantoimittajien kanssa, Terimo korostaa.

Asiakkaat pitävät tähän mennessä tulleen palautteen mukaan asiointia Odan kanssa vaivattomana ja luotettavana. Rekisteröityminen on yksinkertaista, kauppaa on helppo käyttää ja kuljetusikkunoita on aina saatavilla jopa seuraavalle aamulle.

– Uusille asiakkaille tarjoamme ilmaiset kuljetukset kolmen kuukauden ajaksi. Se näyttää madaltavan kynnystä lähteä verkko-ostoksille ja moni kokeilijoista jää vakituiseksi asiakkaaksi, Terimo sanoo.

Foodoralla on jo 10 dark storea

Foodoralla on dark storeja eli keräilyruokakauppoja pääkaupunkiseudun lisäksi myös viidellä muulla paikkakunnalla. Konsepti sopii nimenomaan kaupunkiseuduille.

– Avasimme ensimmäisen toimipisteen Helsingin Pasilassa vuoden 2020 joulukuussa. Etsimme jatkuvasti uusia toimipaikkoja kasvukeskuksista eri puolilta Suomea, Foodora Marketin kaupallinen päällikkö Outi Leskinen kertoo.
Foodoran valikoima, jossa nyt on 3 500 tuotetta, kasvaa koko ajan. Suurin osa tavarantoimittajista on sellaisia, jotka pystyvät operoimaan valtakunnallisesti.

– Myöhemmässä vaiheessa yhteistyö myös alueellisesti operoivien tavarantoimittajien kanssa kiinnostaa.

Asiakkaat arvostavat Leskisen mukaan luotettavuutta ja nopeaa toimitusta. Hän sanoo, että jopa alle 10 minuutin toimitukset ovat mahdollisia.

– Uskomme ruoan verkkokaupan kasvuun. Kasvu on ollut nopeaa koronapandemian aikana, ja se näyttää jatkuvan edelleen, kun ihmiset ovat huomanneet ruoan verkko-ostosten helpottavan arkea.

– Markkinointiin tulemme jatkossa panostamaan entistä enemmän. Olemme tehneet tutuksi mahdollisuutta tehdä ruokaostokset Foodoran kautta erityisesti sosiaalisessa mediassa ja omassa sovelluksessamme, Leskinen sanoo.