Lihatietoa: viivakoodi ja synkka
Kun tuotteelle tarvitaan viivakoodi, hankitaan ensiksi GS1-yritystunniste. Tuotetiedot on kätevä kirjata Synkka-tuotetietopalveluun, jota käyttävät muun muassa kaupparyhmät ja HoReCa-sektori.
Koonnut Mari Hannuksela Lähde GS1 Finland Oy, www.gs1.fi Kuva K-ruoka
Kaikilla kaupoissa myytävillä tuotteilla on oltava tuotteen yksilöivä tunnistenumero ja viivakoodi. Tunnistenumero on nimeltään GTIN-koodi (Global Trade Item Number, entinen EAN-koodi ”enari”), ja viivakoodi on tunnistenumero sähköisesti luettavassa muodossa eli viivoiksi muutettuna. Tunnistenumerot muodostetaan GS1-yritystunnisteesta, jonka saa tilattua GS1:ltä.
GS1 Finland Oy on Elintarviketeollisuusliitto ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n sekä Keskuskauppakamarin omistama yritys. GS1-yritystunnisteen voi tilata jokainen yritys, yhteisö tai yksityishenkilö, joka tarvitsee toiminnassaan tuotteita yksilöiviä tunnisteita.
GS1 Finland myöntää neljää eri suuruista koodipakettia: 10, 100, 1000 tai 100 000 koodia.
Jokainen tuotevariantti, kuten koko, väri, maku tarvitsee yksilöllisen GTIN-koodin. Tuotteiden yksilöinnin lisäksi yritystunnistetta tarvitaan myös muun muassa lavojen ja tukkupakkausten SSCC-koodien muodostamiseen.
Tuotetiedot GS1-Synkkaan
Synkka on GS1:n palvelu, joka yhdistää tavarantoimittajat ja tiedon hyödyntäjät. Synkka-tuotetietopalvelun avulla kauppakumppanit voivat välittää ja vastaanottaa tuotetietoja ja kuvia.
Synkka on kaupan alan kattavin tuotetietokanta, joka pitää sisällään sekä elintarvikkeiden että käyttötavaratuotteiden tietoja. Synkka on osa globaalia GDSN-verkostoa, joka mahdollistaa tietojen välittämisen ja vastaanottamisen globaalisti.
Synkan avulla tuotetiedot ja kuvat ovat aina oikeassa muodossa ja ajantasaisina sekä Suomessa että ulkomailla niin myymälöissä, verkkokaupassa, kauppapaikoilla kuin kaikkien muidenkin tuotetiedon hyödyntäjien käytettävissä.
Synkka-palvelua käyttää jo lähes 900 tavarantoimittajaa, 70 vastaanottajaa, ja palvelussa on tällä hetkellä noin 110 000 tuotteen tiedot. Synkan tuotetietoja hyödyntäviä tahoja ovat muun muassa kaupparyhmät, HoReCa-sektori ja yritykset, jotka rikastavat tuotetietoa tarjotakseen erilaisia lisäpalveluja kuluttajille. Synkasta tuotetietoja hakevat muun muassa Kesko, SOK, Wihuri Oy Aarnio, Heinon Tukku, Meira Nova, Tokmanni, HalpaHalli, Motonet ja Ruokatieto yhdistys. Synkka sopii myös terveydenhuoltoon esimerkiksi valmistajille ja sairaaloille.
Jos aika ei riitä
Moni elintarvikealan pk-yritys käyttää ulkopuolista apua viivakoodien ja Synkka-tietojen hallinnointiin. Apua saa esimerkiksi Foodwest Oy:stä, www.foodwest.fi. Foodwest lupaa tallentaa ja päivittää tuotetiedot Synkkaan ja on asiakkaan tukena kaikissa Synkka-asioissa sekä myös GS1-rekisteriin ja GTIN-koodien hallintaan liittyvissä asioissa.