Tiedote, 29.7 / Vainion teurastamo

Vainion Teurastamo Oy:n omistus kokonaan Henri Vainiolle

Vuonna 2015 sukupolvenvaihdoksen myötä pääosakkaaksi Vainion Teurastamoon tullut Henri Vainio ostaa 29.07.2020 yrityskauppojen myötä itselleen loput ulkona olevat osakkeet Miikka Depneriltä. Depner on ollut perustamassa yritystä Hannu Vainion kanssa vuonna 2010 ja toiminut alusta asti toimitusjohtajana sekä osakkaana 30% osuudella. Yrityskauppojen myötä Depner luopuu toimitusjohtajan roolista.

Uutena toimitusjohtajana 29.07.2020 alkaen toimii Henri Vainio. Depner tulee jatkamaan yrityksen palveluksessa vielä seuraavat kaksi vuotta. Vainion Teurastamo on vaakiinnuttanut paikkansa Suomen lihamarkkinoilla ja yrityskauppojen myötä yritys tulee olemaan alalla entistä vahvempi.

Vainion Teurastamo on Suomen suurin lampaanteurasta ja teurastamossa teurastetaan myös nautaa. Yritys on perinteikäs perheyhtiö, joka toimii jo neljännessä sukupolvessa. Vuonna 2010 Orimattilaan rakennettu uusi teurastamokokonaisuus on mahdollistanut teurasmäärien ja liikevaihdon merkittävän kasvun. Päättyneellä tilikaudella liikevaihto oli jo yli 5 miljoonaa euroa ja työntekijöitä sesongin mukaan 6- 10.

– Jo pikkupojasta lähtien, isäni Hannu Vainion jalanjälkiä seuraten olen teurastamolla pyörinyt, sillä teurastamo on aina ollut pihapiirissämme. Työmoraali ja mielenkiinto alaa kohtaan on verissä, joten ostopäätös oli helppo tehdä. Kotitilalla toimineen pienteurastamon teurasmäärät olivat vielä maltillisia. Nyt täällä Orimattilassa oleva laitos luokitellaan jo isoksi teurastamoksi ja teurasmäärät ovat vuosi vuodelta kasvaneet suuremmaksi. Olemme silti pieni, joustava yritys ja pidämme tärkeänä että pystymme palvelemaan tuottajia yksilöllisesti ja nopeasti, toteaa uusi toimitusjohtaja Henri Vainio.

Vainion Teurastamo teurastaa vuosittain yli 16000 kpl karitsaa / lammasta ja n. 4500kpl nautaa. Uusista tiloista huolimatta, teurastamo on tehnyt vuosittain investointeja ja laajennuksia. Suurin niistä v.2018 valmistunut laajennus.

Lisäksi teurastamo on investoinut uusia sähköisiä ilmoituskanavia, jotka vähentävät työn ja paperin määrää, niin teurastamolla kuin tuottajapäässäkin.

– Meillä on kova halu kehittää yritystä ja haluamme laittaa luun kurkkuun isoille lihataloille, päättää Henri Vainio.

Lisätietoja: Henri Vainio 0408669177 henri.vainio@vainionteurastamo.fi tai Miikka Depner 0405395430 miikka.depner@vainionteurastamo.fi