Tiedote 11.3.2019

Tero Hosike Pihvikarjaliiton puheenjohtajaksi

Pihvikarjankasvattajien liiton uutena puheenjohtajana on aloittanut Tero Hosike. Satakunnan Huittisissa emolehmätilaa pitävä Hosike pitää tärkeinä maatalouden kannattavuuden parantamista, eläinten hyvinvointia ja nurmen arvostuksen lisäämistä.

Pihvikarjaliiton puheenjohtajana Tero Hosike seuraa tehtävässä Antti Veräväistä, joka 11 vuotta liittoa luotsattuaan ei enää asettunut ehdolle hallituksen jäseneksi. Täysin eroon Pihvikarjaliitosta Veräväinen ei kuitenkaan pääse, sillä hänet kutsuttiin tammikuussa pidetyssä liittokokouksessa kunniapuheenjohtajaksi.

Tero Hosike on toiminut Pihvikarjaliiton hallituksessa vuodesta 2016, joten hän tuntee yhdistyksen tehtäväkentän hyvin entuudestaan. Erityisiä kiinnostuksen kohteita hänelle ovat tilojen kannattavuus ja talous, eläinten hyvinvointiasiat sekä nurmeen perustuva ruokinta.

– Emolehmätuotantoon perustuvassa karjankasvatuksessa nurmen merkitys on aivan keskeinen. Se vaikuttaa suoraan tilan talouteen ja kannattavuuteen. Laiduntaminen on naudoille lajityypillistä käytöstä, joten nurmi on myös yksi hyvinvoinnin kivijaloista.

Pihvikarjaliitto on yhdessä MTK:n nautaverkoston kanssa ollut aloitteentekijänä kansallisen nurmistrategian aikaansaamiseksi. Tässä tavoitteessa on jo päästy hyvään alkuun nurmea hyödyntävän tuotantosektorin laajapohjaisella yhteistyöllä. Työ jatkuu kuluvan vuoden aikana.

Hosike uskoo pihvikarjan tulevaisuuteen. – Arkipäivän luksukselle eli hyvälle pihvilihalle on kysyntää. Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet kehittää emolehmätuotantoa, siihen pitäisi vain panostaa nykyistä enemmän sekä maatalouspolitiikassa että tuotantoketjussa. Pihvikarjaliitto jatkaa työtä näiden päämäärien saavuttamiseksi.