Saunapalvi matkaa Saksaan

Lihalehti 1 /2020, Niina Jormanainen, kuvat Savuhovi

Helmikuinen talviaamu alkaa Savuhovissa savusaunan lämmityksellä. Tuhannet kivikilot lämpenevät metrin pituisilla leppähaloilla, ja saunan löylyihin työnnetään savustumaan 16 lihakärryllistä porsaansisäpaistia, joista valmistuu aitoa saunapalvikinkkua. Pian tätä suomalaista herkkua päästään maistelemaan myös saksalaisissa pöydissä, sillä Savuhovi aloittaa yhteistyön jättimäisen saksalaisen kauppaketjun kanssa.

Keravalaisessa lihajalostamossa on takana työntäyteinen vuosi, jonka hedelmistä päästään nauttimaan nyt alkuvuoden aikana. Reilu vuosi sitten yritys otti suuren askeleen ja alkoi selvittää, miten saisi omia lihajalosteitaan myytäväksi saksalaiseen kauppaketjuun, Edeka Northiin.

− Konsernina Edeka on jättimäinen, sen liikevaihto on 58 miljardia. Edeka North, jonne meidän tuotteita pian menee, toimii Hampurin alueella, ja sillä on siellä noin 650 myymälää. Alueella asuu noin 10 miljoonaa kuluttajaa. Volyymit ovat siis valtavat, selittää Savuhovin toimitusjohtaja Pasi Lainto.


Savuhovin vienti alkaa maltillisesti. Ensiksi Edeka Northin 150 myymälään matkaa Savuhovin lippulaivaa, aitoa saunapalvikinkkua, sekä kalkkunaa, uunikinkkua ja korppukinkkua. Myöhemmin keväällä, kun saksalaiset kuluttajat ovat löytäneet Savuhovin tuotteet, tarkoitus on laajentaa vientiä 400 ja 450 myymälään. Pidemmällä aikavälillä Savuhovin tuotteita löytyy Edeka Northin kaikista 650 myymälästä.

− Meidän tavoitteena on kasvaa pikkuhiljaa ja menestyä kinkkubisneksessä tätä kautta. Viennin alkumetreillä puhutaan tuhansista paketeista, mutta toki lopulliset määrät ovat kiinni siitä, miten kuluttajat ottavat tuotteen vastaan. Ainakin Anugan ruokamessuilla saksalaiset pitivät kovasti tuotteistamme, kun maistatimme niitä siellä. Se antaa itseluottamusta tähän alkuun, Lainto kertoo.

Avainsanoina itseluottamus ja rohkeus

Itseluottamus ja rohkeus ovatkin avainsanoja, kun pieni tai keskisuuri yritys haluaa lähteä viemään tuotteitaan ulkomaille. Viennin valmistelu vaatii paljon työtä, eikä pienessä yrityksessä ole mahdollisuutta palkata sitä varten lisäresurssia, vaan kaikki on tehtävä yrityksen oman porukan voimin. Lainto kertoo vientihankkeen vieneen hänen työajastaan viimeisen vuoden aikana reilusti puolet – se on paljon toimitusjohtajan muiden töiden päälle. Siinä on oma selkänahka kovilla pitkän aikaa.

− Minua tähän on rohkaissut oma työurani kansainvälisissä kulutustavarajäteissä Procter & Gamblessa ja Reckitt Benckiserissä, jossa toimin ennen Savuhovia maajohtajana. Työkokemuksen kautta kansainväliset markkinat eivät näyttäydy minulle peikkona, vaan tiedän, että niillä mennään samoilla lainalaisuuksilla kuin kotimaassa.

Kaikista tärkeimpänä rohkaisijana Lainto näkee kuitenkin palautteen, jota on saanut muilla aloilla toimivilta kollegoiltaan. Palautteessa on kerta toisensa jälkeen korostunut, että saunapalvi olisi huikea vientituote sen ainutlaatuisen tekotavan ja maun vuoksi. Kollegoiden kannustus oli alun perin yksi tärkeä syy siihen, että Savuhovi aloitti tutkia viennin mahdollisuuksia.

Rohkeuden lisäksi viennin aloittaminen on Lainnon mukaan vaatinut valtavasti hermoja ja pitkäjänteisyyttä. Prosessi on yllättänyt toimitusjohtajan hitaudellaan, vaikka alusta asti oli selvää, että hommaan menee aikaa.

− Siihen että päästiin lopulta Edekan ovesta sisään, meni vuosi. Ensin tehtiin puolisen vuotta jos jonkinmoista näytettä ja täytettiin lippulappua ja dokumenttia. Sitten heinäkuussa tuli soitto, että tulkaa käymään. Aluksi kaiken piti olla selvää syyskuussa, mutta lopulta paketit ovat menossa nyt vasta helmikuussa kauppojen hyllyille. Olen kuullut, että moni yritys väsyy odotteluun, kun asia ei etene maailmalla, niin kuin Suomessa on totuttu.

Kokonaisuudessaan prosessissa on tarvittu myös hyvää onnea. On ensiarvoisen tärkeää löytää oikea kauppaketju, joka haluaa kasvattaa valikoimaansa, sekä oikeat ihmiset, jotka lähtevät ajamaan asiaa eteenpäin. Hyvien kontaktien solmimiseen Savuhovilla saatiin apua Business Finlandilta.

− Business Finlandilta tuli myös vinkki, että juuri Saksa voisi olla meidän tuotteille hyvä maa viennin aloittamiseen. Saksassa pohjoismaiset tuotteet ovat kovassa huudossa, ja sen markkinoille sopii hyvin saunapalvin kaltainen ainutlaatuinen ja herkullinen tuote. Perinteinen saunapalvaus haastaa siis niillä markkinoilla paremmin tunnetut serranon- ja parmankinkut.

Iso rahallinen satsaus

Viennin aloittaminen on ollut Savuhoville iso, rahallinen satsaus. Saksan markkinoille on täytynyt kehittää Edekan toiveesta pienempi ja ohuempi pakkaus, jossa on vähemmän muovia. Tämä on tarkoittanut uuden pakkauslinjaston hankkimista.

− Tähän mennessä rahaa on kulunut satojatuhansia euroja. Tavoitteena on, että saisimme viennistä tänä vuonna ainakin siihen sijoitetut eurot takaisin.

Muuten Saksan markkinat ovat suomalaiselle yritykselle aika ihanteelliset, koska EU:n sisämarkkinassa ei tarvita ylimääräisiä viranomaiskontakteja ja Keski-Eurooppa on logistisesti aika hyvä suomalaisille yrityksille.

− Tuotteen kuljetukseen Saksaan menee muutama päivä, mikä ei ole kauheasti enemmän kuin mitä tuotteella menee suomalaiseen kauppaan.

On sanomattakin selvää, että tunnelma on Savuhovissa katossa, kun ensimmäinen rekka-auto lähtee kohti Saksaa. Lainto kertoo, että vasta silloin hän antaa itsellensä luvan huokaista – tosin silloinkin vain hetkeksi. Seuraavaksi, kun vienti on saatu vetämään, on aika kasvattaa liikkeiden määrää, joissa tuotteita on myynnissä. Tulevaisuudessa on myös hyvin mahdollista, että vientituotteiden määrää lisätään esimerkiksi valmisruokien puolelle. Savuhovissa tammikuussa lanseeratut Sara La Fontainin pastat ovat nyt myynnissä kotimaan kaupoissa, mutta voisivat olla myös oivallinen vientituote.

− Pitää tietenkin tutkia tarkemmin, millainen ruoka on saksalaisten makuun, mutta Saran pastat voisivat sopia vientiin erinomaisesti. Saralla on ollut Saksassa oma televisio-ohjelma, joten hänet tunnetaan sielläkin hyvin.

Eikä viennin tarvitse tietenkään Saksaan rajoittua, vaan myös muut Euroopan maat kiinnostavat Savuhovia. Ensin yrityksellä on edessä kuitenkin Keravan tehtaan laajentaminen, mitä varten on jo katsottu viereiseltä tontilta tila valmiiksi. Vanha tehdas käy nyt jo maksimikapasiteetillaan, sillä Savuhovi kasvoi ilman vientiäkin viime vuonna 20 %, ja vanhat tilat käyvät pieniksi.

− Savuhovi haluaa menestyä monella tavalla: kotimaassa, viennillä, kinkkubisneksessä ja valmisruokamarkkinoilla. Kuuntelemme tarkasti, mihin nykytrendit vievät ihmisten ruokatottumuksia. Maailma muuttuu, ja me olemme ruokabisneksessä siellä, missä tilausta on, Lainto kiteyttää Savuhovin tulevaisuuden suunnitelmia.

■ Niina Jormanainen