Ruokatrendit 2021

Lihalehti 1 / 2021: teksti Makeryn trendikatsauksen koostivat tänä vuonna Kimmo Åström, Antti Isokangas, Heli Nykänen ja Kari Solala. Lihalehteen jutun siitä kirjoitti Niina Jormanainen  kuvat Shutterstock

Tämän vuoden ruokatrendeissä näkyvät vahvasti poikkeusajan tuomat muutokset. Ravintolat ovat joutuneet muuttamaan toimintatapojaan, ja kuluttaja kaipaa lautaselleen tuttua ja turvallista lohturuokaa. Toisaalta tuttujen ruokien vastapainona ruokailulta haetaan elämyksiä, ja ihmisillä on halua panostaa entistä korkealaatuisempiin luksustuotteisiin.

Korona-aikana ruoan merkitys tuntuu kasvaneen. Ruoka tuo lohtua, kun tappava epidemia jyllää ja elämä pyörii kodin ympärillä. Googlen tilastoista selviää, että ihmiset hakivat viime vuoden maaliskuun ja elokuun välillä selvästi normaalia enemmän esimerkiksi hakusanoilla pikkuleipä, jäätelö, hampurilaiset, kun taas haut salaatilla ja vihanneksilla vähenivät. Tähän boomiin saattaa Makeryn trendiraportin mukaan olla tulossa tänä vuonna jonkinlainen vastareaktio, ja terveelliseksi miellettyjen ruokien suosio saattaa taas nousta.

Korona on myös lisännyt ratkaisevasti kotona syödyn ruoan määrää. Etätyöläiset tarvitsevat helppoa ja nopea lounasta, mikä on lisännyt laadukkaan valmisruoan tarvetta. Makery nostaakin ruoan kätevyyden ja helppouden yhdeksi vuoden tärkeimmäksi megatrendiksi eli sellaiseksi kehityksen suureksi aalloksi, joka määrittää ratkaisevasti tulevaisuuden suuntaa. Raportissa todetaan, että lisäetua tuo, jos aterian voi nauttia siististi tietokoneen ääressä.

Tuttuuden ja turvallisuuden vastapainoksi ruualta haetaan nyt entistä enemmän elämyksiä. Ilmiö on korostunut nyt erityisesti poikkeusaikana, kun varsinkin kokeilunhaluiset nuoret kuluttajat kohdistavat kokeilunhalunsa matkailun sijasta ruokaan.

Thaimaalainen keittiö tulee taas

Millaisia makumatkoja sitten kokeilunhaluinen kuluttaja tänä vuonna tekee? Makeryn raportissa thai-keittiölle ennustetaan uutta nousua. Monelle tuttu thaimaalainen maistuu nyt kuitenkin tuoreempana ja aidompana kuin aikaisemmin ja länsimaalaistetut versiot katoavat autenttisempien thai-makujen tieltä.

Toinen vuoden kuumimmista hiteistä ovat tacot ja tortillat, jotka ottavat irtioton lähtömaastaan Meksikosta ja saavat nyt sisäänsä mitä milloinkin. Lihaa, kasvista, ketogeenistä, kevyttä, tukevaa… Tacojen ja tortillojen hienous piilee siinä, että niillä pystyy huomioimaan isonkin seurueen ruokamieltymykset.

Herkkurintamalta raportissa mainitaan Baskimaan juustokakku. Kyseessä on päältä melkein palanut ja sisältä pehmeä, taikinaton baskijuustokakku, joka on valloittanut USA:n trendiravintolat. Yleistyykö se myös meillä?

Leikkelelauta nousee trendi-iltapalaksi

Hyviä uutisia kaikille, jotka rakastavat leikkeleitä! Perinteiset leikkelelaudat lihoineen ja juustoineen nousevat taas trendi-iltapalaksi kodeissa. Tänä vuonna laudoilta tarjoillaan myös brunsseja ja jälkiruokia, koska laudalla ruoka näyttää nätiltä ja on kivasti kuvattavissa sosiaaliseen mediaan.

Nyt polttaa!

Korona-aika on lisännyt voimakkaasti kotikokkailua ja monet ovat alkaneet kokeilla uusia makuja vaihtelun saamiseksi. Nyt ovat erityisessä nousussa voimakkaat maustekastikkeet ja maustesekoitukset. Joko olet maistanut piri piriä, gochujangia ja za’ataria?

Mitä sitten kulautetaan tänä vuonna tulisen ruoan kyytipojaksi? Nousussa ovat ainakin terveelliset, vähäkaloriset ja/tai alkoholittomat drinkit, samoin alkoholiversiot terveellisistä juomista, kuten hard kombucha. Sanojen mocktail ja non-alcoholic haut Googlesta kasvoivat viime vuonna kymmeniä prosentteja ja trendi jatkuu tänä vuonna.

Samalla juomatrendit kulkevat kohti vanhaa ja alkuperäistä. Akvaviitti ja jopa pontikka nousevat, samalla kun gini ja viski laskevat. Pienten paikallisten tuottajien suosio kasvaa, samalla kun suurten kansainvälisten suosio laskee. Esimerkiksi yksittäisillä Karibian saarilla tuotettavat paikalliset sokeriruokorommit kiinnostavat enemmän kuin teolliset melassirommit.

Dark kitchen – aavekeittiö

Korona-aika on koetellut erityisesti ravintola-alaa, joka on joutunut keksimään joukon uusia toimintamalleja hengissä pysyäkseen. Yksi mielenkiintoisimmista uusista keksinnöistä on dark kitchen – aavekeittiö. Aavekeittiöllä tarkoitetaan ammattikeittiötä, jossa ei ole ravintolasalia laisinkaan vaan ruokaa jaetaan asiakkaille suoraan kotiinkuljetuksella.

Myös epidemia-aikana yleistyneet ravintoloiden kotona viimeisteltävät ateriakassit lisäävät suosiotaan. Makeryssä ennustetaan, että näin tulee käymään, vaikka pandemia helpottaisikin. Myös kokonaan valmiit kotiin kuljetettavat annokset muuttuvat paremman näköisiksi ja hienommin pakatuiksi, jolloin ravintolakokemusta saadaan paremmin vietyä kotiin.

Kolmas mielenkiintoinen ravintolatrendi liittyy ravintola-aamiaisiin, jotka lisäävät suosiotaan maailmalla. Suomessa aamiaistrendit ovat yleensä jääneet vaimeiksi. Miten käy tällä kertaa? Nyt suositaan erityisesti käteen sopivia ja helposti mukaan otettavia aamiaisia, kuten aamiaistuotteilla täytettyjä sämpylöitä tai wrappejä. Täytteeksi käyvät vaikka kananmunat, kinkku, pekoni, paistetut perunat, juusto tai aamiaismakkarat.

Kaupassa korostuu nostalgia ja luksus

Mitä sinä söit lapsuudessa? Todennäköisesti olet syönyt sitä myös poikkeusaikana. Poikkeusaika on nimittäin saanut ihmiset ruokaostoksilla nostalgisiksi ja ruokavalinnoissa ovat korostuneet lohturuoat. Ihmiset kaipaavat paluuta pandemiaa edeltäneeseen aikaan, jopa lapsuuteensa asti, ja ostavat brändejä ja tuotteita, jotka ovat tuttuja vuosien takaa.

Poikkeusolojen pitkittyessä kuluttajat hakevatkin yhtäältä lohtua ja toisaalta elämyksiä tai “arjen luksusta” ruokakaupasta ja panostavat entistä korkealaatuisempiin (premium ja super-premium-) tuotteisiin. Koska moni muu kuluttamisen kanava on kiinni, on ruokaan varaa panostaa aiempaa enemmän kaikissa tuloluokissa.

Vastuullinen kuluttaminen kiinnostaa yhä useampia ja trendikäs kuluttaja torjuu monin tavoin ruokahävikkiä. Kuluttajaa kiinnostavat yhä enemmän punalaputetut ja hävikkiruoasta valmistetut tuotteet sekä matalan hiilijalanjäljen tuotteet. Vastuullisuus näkyy myös klimataarisen ruokavalion, jossa ruokavalinnat tehdään pääosin ruoan ilmastovaikutusten perusteella, yleistymisenä. Myös pitkään jatkunut kasvisruokabuumi jatkaa kasvuaan.

Lihalehden trendit

Jostain leijailee grillatun lihan tuoksua. Haistelimme Lihalehdessä uuden vuoden kunniaksi, millaisia lihaisia trendejä tämä vuosi tuo tullessaan.

Hyperluksus

Lihassa on näkyvissä hyperluksustrendi. Lihatiskillä myy hyvin esimerkiksi arvokas ja superherkullinen wagyu-liha. Trendi saattaa liittyä pandemiaan, jolloin kotiin haetaan elämyksiä eikä niiden hinnassa pihistellä.

Bressen kananpoikaa ja hanhea

Tänä vuonna suosittu broileri saa rinnalleen muita lintuja ruokapöytään. Oletko jo maistanut hankea, sorsaa tai viiriäistä? Entä maailmankuulua, sinijalkaista Bressen kanaa, jonka tarkasti säädeltyyn ruokavalioon on kuulunut muun muassa maissia.

Ruoanlaittotrendi jatkuu

Tänä vuonna ruoanlaitossa korostuvat entistä työläämmät tekotavat ja ruokahifistely. Erityisesti naudanliha kiinnostaa ja lihan pitää olla tietynrotuista sekä mielellään jotain erikoisleikkuuta, kuten picanhaa tai valtavia Amerikan malliin leikattuja tomahawk-pihvejä.

Keinoliha

Luomu- ja lähiruoka ovat kasvattaneet kiinnostusta koronan aikana, ja tämä trendi jatkuu varmasti myös tänä vuonna. Mielenkiintoista on myös, miten vastatrendi keinoliha vahvistaa asemiaan. Suomen VTT on kunnostautunut keinolihan huippuosaajana.

Amazon

Verkkokauppajätti Amazonin tuloa Pohjoismaihin on povattu jo vuosia. Viime vuonna Amazon sitten rantautui Ruotsiin ja sen on ennustettu olevan Ruotsin suurin verkkokauppa vuonna 2025. Vielä ei tarkkaan tiedetä, milloin on Suomen vuoro, mutta tullessaan Amazon saattaa hyvinkin mullistaa ensin verkkokaupan ja sitten myös päivittäistavarakaupan.

Dark kitchenit eli cloud kitchenit yleistyvät

Ravintolamaailman uutuuskonsepti dark kitchen tai cloud kitchen tarkoittaa ravintolakeittiötä ilman asiakaspaikkoja. Suomen ensimmäinen tällainen virtuaaliravintola NoHo Cloud Kitchen aloitti Helsingin Tukkutorilla viime vuoden maaliskuussa. NoHo Cloud Kitchenissä valmistetaan sen yhteistyöravintoloiden, kuten Hanko Sushin ja Pizzariumin, annoksia. Virtuaalikeittiöstä ruoka-annokset matkaavat Woltin ja Foodoran kuljettamana Helsingin keskustaan ja Tukkutorin läheisyyteen. Samaan konseptiin perustuu myös lokakuussa aloittanut Cloud Kitchen by Soupster, josta saa joko haettua tai tilattua ruokalähettipalveluiden kautta muun muassa Soupster Familyn ravintoloiden ruokia. Lihalehdessä uskotaan, että tänä vuonna virtuaaliravintolat yleistyvät.

Erityisruokavaliot

Yhä useampi kokeilee joskus elämänsä aikana jotain erityisruokavaliota. Lihaisia erityisruokavaliota ovat muun muassa carnivore, jossa syödään ainoastaan eläinperäisiä tuotteita sekä suolaa. Paleoruokavalio taas perustuu kivikauden ruokavalioon, ja siinä syödään lihatuotteiden lisäksi vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä pähkinöitä ja siemeniä. Ruokavalio on gluteiiniton, laktoositon ja sokeriton. Ketogeenisessä ruokavaliossa rajoitetaan hiilihydraattien määrää, niin että elimistö menee ketoosiin. Tällöin elimistö alkaa käyttää glukoosin sijaan rasvaa pääasiallisena energianlähteenään. HUOM! Nämä trendit eivät edusta lehden ja Lihakeskusliiton tai virallisten ravitsemussuositusten kantaa.

Lue myös: