Perinnepalvarit Suomessa

Lihalehti 7/2020, Ninnu Perälä

Kartoitimme perinteisin menetelmin palvaavia yrityksiä (yritykset aakkosjärjestyksessä). Tiedot on koottu Ruokaviraston laitosluettelon perusteella ja tiedot perustuvat yritysten itse antamiin tietoihin. Lista löytyy myös Lihalehden verkkosivuilta www.lihalehti.fi.

Perinnepalvarit

31. Veljekset Mattila
32. Yläneen Palvaam0
33. Övermark Köttrökeri

Mikäli yrityksesi puuttuu listasta, otathan yhteyttä ninnu.perala@lihalehti.fi. Päivitämme listaa kotisivuillamme tarpeen mukaan.

Toimittajan kommentti:

Perinteisten palvareiden lista on koottu Ruokaviraston laitosluettelon perustella. Perkasimme toimituksessa luetteloa ja soittelimme yrityksiin varmistuaksemme, palvataanko yrityksessä lihaa perinteisin menetelmin.

Listauksen yhteydessä kävimme upeita keskusteluita yrittäjien kanssa, kuulimme kuulumisia niin länsirannikolta kuin iloisesta Itä-Suomestakin. Pienyrittäjän työ ei ole aina helppoa – puheluista ja käydyistä keskusteluista välittyi kuitenkin ylpeys omaan työhön ja rakkaus saunapalvaamiseen, jota monet ovat tehneet useiden vuosikymmenien ajan saaden oppinsa isovanhemmiltaan. Me Lihakeskusliitossa ja Lihalehdessä olemme äärimmäisen onnellisia, että meillä on näin upeita yrityksiä ympäri Suomen! Saunapalvaaminen on tärkeä osa suomalaista ruokakulttuuria ja pitäjien pitkää perinnettä.

Saunapalvaaminen ja palviyrittäjien tarinoita on esillä näyttävästi myös tulevissa Lihalehdissä. Suomalaisen saunapalvin juhlavuosi huipentuu toukokuussa Tampereen Elintarviketeollisuus- messuilla, jossa olemme mukana näyttävästi saunapalviteemalla.