Sopimustuotanto siivitti broilerin kasvun

Lihalehti 7 / 2019, Mari Hannuksela

Kuluttajan ostoskorissa on yhä useammin broileria. Kulutusmäärät ovat jo ajat sitten ylittäneet naudanlihan kulutuksen. Viime vuonna lihan kulutus (luullista ruholihaa) oli Kantar TNS Agrin tilaston mukaan 431,1 miljoonaa kiloa eli noin 80 kg henkilöä kohti. Tästä sikaa oli 41 prosenttia, siipikarjaa 33 prosenttia, nautaa 25 prosenttia ja lammasta vajaa prosentti. Siipikarjanlihan kulutus kasvoi edellisvuodesta 4 prosenttia, ja sianlihan kulutus laski samaiset 4 prosenttia. Tätä vauhtia kulutus ylittää sianlihan kulutuksen muutaman vuoden kuluessa.

Siipikarjassa on monta hyvää puolta. Se on miedon makuista ja helppoa valmistaa ja sopii moneen ruokavalioon. Kaikkein suurin ylivoimatekijä taitaa kuitenkin olla hyvin tehokas sopimustuotanto. Isot teurastamot suunnittelevat ja ohjaavat tuotantoa kulutusennusteiden mukaan. Tuottajat maatiloilla pystyvät keskittymään omaan työhönsä, kun teurastamo hoitaa kaiken muun ja hakee linnut sovittuna päivänä. Tehokas ohjaus auttaa avaamaan ketjun pullonkauloja ja karsimaan turhia kuluja. Muilla ketjuilla on tästä paljon opittavaa.

Tässä Lihalehden numerossa kerrotaan laajasti siipikarjamarkkinasta. Lehdessä on myös juttu lammasketjun sidosryhmäkokouksesta.  Lammasmarkkina taitaa olla vastaavassa tilanteessa kuin broilerituotanto muutama vuosikymmen sitten. Tuottaja haluaa tuottaa, teurastamo teurastaa, jalostaja jalostaa ja kuluttaja ostaa. Mutta pullonkauloja on vielä paljon, ja kannattavuus hukkuu yhteistyön ja suunnitelmallisuuden puutteisiin. Lammasketju on pk-yritysten käsissä. Tämä antaa mahdollisuuden ketteriin ja innovatiivisiin ratkaisuihin.

Lammasketjulla on kaikki mahdollisuudet nousta siivilleen, ja moninkertaistaa tuotantomäärät. Nopeasti kehittynyt broileriketju on siitä upea esimerkki.