PÄÄKIRJOITUS: Hiilillä vai kaasulla?

Lihalehti 4 / 2019, Mari Hannuksela

Grillikausi alkoi pääsiäisen tienoilla. Paitsi tietenkin niillä, jotka ovat grillanneet pitkin talvea. Innokkaimmat grillaavat kovallakin pakkasella, varuste- ja menetelmävinkit haetaan aiheeseen erikoistuneista netin keskusteluryhmistä.

Sekä lihateollisuus että kauppa ovat teettäneet kuluttajatutkimuksia suomalaisten grillaustrendeistä. Tulosten perusteella jopa 70−80 prosenttia aikuisista grillaa ainakin silloin tällöin. Innokkaimmat grillaavat useamman kerran viikossa.

Mikä on sitten se oikea menetelmä? Hiili, kaasu vai tiilistä ladotussa grillissä koivuhaloista poltettu hiillos? Kaikilla näillä on kannattajansa. Suosituin grillattava on edelleen perinteinen grillimakkara. Raakamakkaroiden suosio kasvaa, samoin kokolihan sekä kasvis- ja hedelmälisäkkeiden.

Lihalehden toimituksessa iloitaan siitä, että grillaus on yhä syvemmin osa suomalaista ruokakulttuuria. Ja miksi ei olisi. Grillin ääressä nautitaan luonnosta, läheisten seurasta, oppimisen ja osaamisen ilosta sekä ennen kaikkea upeista makuelämyksistä.

Tämän Lihalehden välissä julkaisemme herkullisen kesäliitteen, jossa on yritysesittelyjä sekä kätevä lista lihaherkkuja myyvistä tehtaanmyymälöistä eri puolilla Suomea. Nappaa talteen myös maistuvan retkievään resepti! Haastamme lukijamme kokeilemaan ennakkoluulottomasti karitsaa, pintamaustettua possua, eksoottisia raakamakkaroita sekä rasvaisempia naudan ruhon osia.

Pari vinkkiä upeaan lopputulokseen: isot lihapalat, jopa paistit, onnistuvat grillissä, kunhan malttaa käyttää epäsuoraa kypsennystä. Ja ennen kaikkea: paistomittari varmistaa oikean kypsyysasteen.

Hyvää grillikesän jatkoa toivottaen

Mari