Pääkirjoitus: Alkoi uusi aikakausi

Lihalehti 53/ 2020, Mari Hannuksela

Koronaviruksen aiheuttama epidemia on jo ehtinyt muuttaa meidän kaikkien elämän. Uskon, että peruuttamattomasti. Suomen historian ensimmäinen rauhan ajan poikkeustila. Rajat kiinni. Sairaalat korkeimmassa valmiudessa. Sairastuneiden tilasto päivittyy minuutti minuutilta.

Samalla on palattu takaisin perusasioihin. Ruokaketjun on toimittava myös kriisiaikoina. Ja onneksi se toimi silloinkin, kun kuluttajat hylkäsivät ravintolat ja ostivat ruokakaupat tyhjiksi. Uutta tavaraa saatiin hyllyyn pikavauhtia. Tätä kirjoittaessa tilaus- ja toimitusketjuja muokataan joustavasti uusiksi, kun ammattikeittiöt ja heidän tavarantoimittajansa lisäävät toimituksia pt-kaupan puolelle ja toisaalta kotiinkuljetuspalveluihin. Samalla yritetään varmistaa, että rajojen sulkemisesta huolimatta tavaraliikenne saadaan sujumaan tavalla tai toisella. Tarvitsemme raaka-aineita, koneita ja laitteita, pakkausmateriaalia.

Kriisin edetessä luottamuksen merkitys korostuu entisestään. Me elintarvikeketjun toimijat olemme onnellisessa tilanteessa, kun meillä on hyvä keskusteluyhteys toisiimme. Myös viranomaiselle voi huoletta soittaa ja päivittää tilannekuvaa puolin ja toisin. Työnjako on kuitenkin selvä, yrityksissä keskitytään tuottamaan ruokaa poikkeusoloista huolimatta ja kuunnellaan tarkasti viranomaisten ohjeita. Liha- ja valmisruokayritykset ovat korkean hygienian erityisosaajia, joiden henkilöstö on tartunnalta ehkä paremmassa turvassa kuin millään muulla toimialalla. Silti yritysten johto ja laatupäälliköt tekevät parhaansa katkoakseen pienimmätkin tartuntareitit.

Vaikka kriisi on vasta pahenemassa, yksi asia on aivan kirkkaana mielessä. Elintarvikeketjun työpaikat täytyy pitää Suomessa jatkossakin. Ilman omaa alkutuotantoa ja teollisuutta tulisi kriisin keskellä pelottavan äkkiä nälkä.