Akateeminen Kiuas-Seura r.y. (AKS) on valinnut jälleen vuoden parhaat makkarat, joiden joukossa on tänä vuonna peräti viisi Lihakeskusliiton jäsenyrityksen valmistamaa makkaraa! Huikea saavutus!

Arvioiduista makkaroista parhaat pisteet sai raakamakkarasarjan voittaja, Wursti Oy:n valmistama Grillimaisteri Kiełbasa. Wursti nappasi voiton myös erikoismakkaroiden luokassa Mini Krakovallaan.

Nakkisarjan voitto taas napsahti Perniön Lihan Yönakki Cheddarille. Perniön Liha voitti myös grillimakkaroiden sarjan Naughty Dog Savupekoni-aurajuusto-makkaralla.

Lihamakkaroiden parhaaksi valittiin Veljekset Mattilan Bola De Toro Makkara.

Lihakeskusliitto onnittelee lämpimästi kaikkia voittajia!

Akateeminen Kiuas-Seura

Akateemisen Kiuas-Seuran vuosittain jakamien huomionosoitusten tarkoituksena on osaltaan toteuttaa AKS:n yhtä keskeistä toimintamuotoa: kannustaa ja edistää hyvän makkaran valmistusta ja arvostusta Suomessa. Akateeminen Kiuas-Seura on maistellut makkaroita vuodesta 1991 lähtien ja on kokoontunut arviointi-istuntoihin ja 971 kertaa. Tämän maistelukauden (1.9.201 – 31.8.2020) aikana pidetyssä 22 istunnossa arvioitiin kaiken kaikkiaan 138 makkaraa 11 eri maasta, joista  109 oli Suomessa valmistettuja uutuuksia.

Maistelussa arvioidaan makua, rakennetta, massan sidosteisuutta ja kuoren rapeutta. Sokkotestissä makkaralle annetaan korkeintaan 100 pistettä, jotka jakaantuvat maun, ulkonäön sekä hinta/laatusuhteen kesken. Tiedot löytyvät 4686 makkarasta. Arvioidut makkarat ovat seuran jäsenet hankkineet kaupoista kautta maan, joitakin on saatu suoraan valmistajalta. Kaikki kotimaiset uutuusmakkarat pyritään maistelemaan.

Kuvat: Shutterstock