Nimitysuutinen PNM-Holding –konserni

PNM-Holding –konsernin organisaatiossa on tehty seuraavat muutokset ja nimitykset 1.6.2018 alkaen: Juha-Pekka Jussila on nimitetty PNM-Pan Nordic Meat Oy:n toimitusjohtajaksi ja PNM Holding Oy:n varatoimitusjohtajaksi. Juha-Pekka jatkaa myös Gourmet Guppen Finland Oy:n toimitusjohtajana. Gustaf Salmelin jatkaa PNM Holding –konsernin toimitusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana.

Lihalehdessä 3 / 2018 uutisoimme: 

PNM laajeni yritysostolla

Liha- ja ruokakonserni PNM Holding Ltd on ostanut Gourmet Gruppen Finland Oy:n. Yritysostolla saadaan aikaan hyvää synergiaa sekä vk- että ammattikeittiömarkkinoilla. Gourmet Gruppenin Juha-Pekka Jussila toimii nyt myös PNM-konsernin kaupallisena johtajana.

Suomalaisen Gustaf Salmelinin perustama PNM Holding Ltd osti Gourmet Gruppen Finland Oy:n viime marraskuussa.

Lihan tuontia ja vientiä sekä monipuolista ruokaliiketoimintaa harjoittava PNM-konserni toimii Suomen lisäksi Ruotsissa. PNM Holding Ltd ja sen tytäryhtiöt PNM (Pan Nordic Meat), Food Brands ja uusimpana Gourmet Gruppen Finland Oy muodostavat liikevaihdoltaan jo yli 40 miljoonan euron konsernin. Työntekijöitä on 65-70 henkilöä.

Gustaf Salmelin kertoo, että pitkän aikavälin tavoitteena on ollut kasvaa sekä orgaanisesti että yritysostoin.

    • Pohjimmiltaan tämä on logistiikkabisnestä. Vaihtoehtona kasvulle oli joku kansainvälistyminen tai laajentaminen eri tuoteryhmiin. Katselimme pikkuhiljaa ympärillemme, jos löytyisi yritys joka täydentäisi omaa toimintaamme.

Pitkän yhteistyön tulosta

Ostettava yritys löytyi lopulta omien yhteistyökumppaneiden joukosta. Gustaf Salmelin ja Gourmet Gruppenin toimitusjohtaja Juha-Pekka Jussila ovat tunteneet toisensa jo kymmenkunta vuotta. Keskinäistä kaupankäyntiä oli jonkin verran, ja yritykset olivat aloittaneet yhteistyön myös tuotevarastojen osalta.

    • Aloitimme keskustelut yrityskaupasta noin vuosi sitten. Kaupat toteutuivat virallisesti viime marraskuussa.

Premium-laatuisten elintarvikkeiden maahantuontiin erikoistunut Gourmet Gruppen Finland Oy on perustettu vuonna 1997. Juha-Pekka Jussila on toiminut n. 10 vuotta Gourmet Gruppen-yrittäjänä ja pääomistajana.

    • Ideana on tuoda laadukkaita raaka-aineita menun kaikille osa-alueille. Meillä on yhteensä nyt yli 2000 varastonimikettä. Gourmet Gruppenin myötä niitä tuli lisää n. 700 ja tätä ennen niitä oli n. 1500 erilaista. Suurin osa Gourmet Gruppenin tuotteista tulee Välimeren alueelta ja Keski-Euroopasta. Valikoimassa on myös lihoja ja lihajalosteita; kuten esim. karitsaa, vasikkaa, lammasta, serrano kinkkua, chorizo makkaraa, parmankinkkua ja salamimakkaroita. Lihatuotteiden osuus n. 5 miljoonan euron liikevaihdosta on ollut n. 10-15 prosenttia.

Gourmet Gruppenin suurimmat brandit ovat ranskalaiset Valhrona-suklaat, Rougie hanhi- ja ankkatuotteet sekä De Cecco- pastat ja -öljyt.

    • Liikevaihdosta n. 80% tulee ammattikeittiöpuolelta. VK-myynnissä esim. Stockmann Herkku on iso asiakas, Jussila kertoo.

Synergia syventynyt vauhdilla

Gustaf Salmelin iloitsee siitä, että yrityskaupassa saatiin hankittua myös liiketoimintaosaamista ja näkemystä. Juha-Pekka Jussilalla on ammatillista taustaa mm. öljyalalta Exxon-konsernista. Elintarvikealalla hän on toiminut mm. Panda-makeistehtaan vientijohtajana.

    • Saimme sovittua Juha-Pekan kanssa, että hän hoitaa myös koko konsernin kaupallisen johtajan tehtäviä.

Yrityskaupan vaiheet ovat edenneet nopeasti. Gourmet Gruppenin varasto muutti itse asiassa Konalaan PNM:n tiloihin jo elokuun alussa. Talvella uusi tytäryhtiö muutti väliaikaisiin tiloihin laitoksen yläkertaan, kunnes alakertaan saatiin räätälöityä sopivat toimistotilat.

Juha-Pekka Jussila ja Gustaf Salmelin kertovat, että hallinnollinen integraatio on oikeastaan jo tehty.

    • Olemme yhdistäneet hallinnon, rahoituksen, juridiikan yms. ja päässeet hyvään vauhtiin operatiivisen toiminnan integroinnissa. Nyt tavoitteena on alkaa tosissaan hakea kaupallisia synergioita.

Suomi kasvaa gourmet-maaksi

PNM-konsernin kasvulle on hyvin tilaa Helsingin Konalassa ja kasvunvaraa on nelisen tuhatta neliötä. Nykyisiin tiloihin on juuri valmistunut koekeittiö tuotekehitys- ja koulutustarkoituksiin. Suunnitteilla on mm. kuivariiputushalleja. Jos nykyiset tilat käyvät pieniksi, rakennusoikeuttakin on vielä reilusti jäljellä.

PNM on vahva vk-sektorilla, mutta myös ammattikeittiöpuolella. Sekä Gustaf Salmelin että Juha-Pekka Jussila näkevät ammattikeittiö- ja nimenomaan gourmet-sektorilla kiinnostavia mahdollisuuksia.

    • Helsingissä on aivan kansainvälisen tason ravintolatarjontaa sekä turisteille että asukkaille. Ravintoloita avataan valtavaa ripeää vauhtia myös muissa kasvukeskuksissa.

Salmelin ja Jussila toivovat, että ravintolatarjonta elävöityisi myös pienemmillä paikkakunnilla.

Gourmet-tarjontaa kaivataan myös kotikeittiöissä. Kuluttajat seuraavat kokkikilpailuja ja yhä useampi harrastaa gourmet-tason ruoanlaittoa kotikeittiössään.

    • Suomi tulee pian jopa voittamaan kansainvälisiä kokkikilpailuja, ammattilaiset ennustavat.

Mittava satsaus vientiin

Suomessa on lihan alituotantoa erityisesti naudanlihan kohdalla. Omavaraisuus on noin 80 prosenttia, ja laskee edelleen. Gustaf Salmelin seuraa tarkasti tilastoja.

    • Kaikki lihalajit yhteen laskettuna Suomessa lihan tuonti on noin 15 prosenttia. Ruotsissa vastaava luku on n. 50%.

PNM harjoittaa lihan tuonnin lisäksi myös kasvavaa vientiä. Yrityksellä on meneillään mittava investointi kotimaisen Finn Angus -naudanlihan vientiin.

    • Meillä on laaja sorttimentti Finn Angus -tuotteita. Tähän mennessä on teurastettu noin 600 päätä. Tämä on mielenkiintoinen projekti ja valtava satsaus monella tapaa.

Investointi on iso jopa PNM:n mittakaavassa. Suunnitteilla on kuivariiputushalleja, ja jo nyt meneillään on monenlaista tuotekehitystä.

    • Projekti etenee suunnitelmien mukaan. Tavoitteenamme on osallistua myös eläinten ruokinnan suunnitteluun. On haaste löytää juuri oikeanlainen rehustus, Salmelin selostaa innostuneena.

Finn Angus on herättänyt kiinnostusta myös kotimaassa. Projekti avaa uusia mahdollisuuksia myös muille suomalaisille erikoislihoille, joita voidaan välittää kansainvälisille markkinoille PNM:n suhteiden kautta.

    • Teksti: Mari Hannuksela

© Copyright - Lihalehti