Mikä on IN vuonna 2019?

Lihalehti 1 / 2019, teksti Kimmo Åström ja Niina Jormanainen, kuvat Shutterstock

Tulisia mausteita, filippiiniläisiä makkaroita, oranssia viiniä ja kulhoruokia. Siinä joitakin tämän vuoden kuumimpia ruoka-trendejä! Lihalehdelle ruoka-alan trendejä listasi Kimmo Åström kuluttaja- ja markkinatutkimusyritys Makerystä.

Kaalia pastan sijasta lasagneen

Kiinnostaako kevyempi lasagne tai tortil­la? Tämän vuoden suosikkikaaliksi nousee lehtikaalin, kukkakaalin ja parsakaalin jäl­keen tuttu valko- eli keräkaali, jota voi­daan käyttää vaikkapa lasagnelevyjen tai tortillojen tilalla. Toimii!

Yritysten vastuullisuus

Ruokayritysten vastuullisuus on suuri yri­tystrendi. Huomiota kiinnitetään entistä enemmän ruoan alkuperään, hävikkiin, tuotantoeläinten kohteluun, ruokaturval­lisuuteen, pakkausten kierrätettävyyteen sekä yritysten eettisyyteen työnantajana ja yhteiskunnan osana. Erityisesti nuoret kuluttajat peräänkuuluttavat vastuulli­suutta. Ruokaostoksilla halutaan vaikut­taa maailmaan.

Pienempiä pakkauksia

Kuluttajien ruokahävikkiä voidaan vähen­tää pienemmillä ruokapakkauksilla. Tä­män vuoden trendi onkin ruokapakkaus­ten pienemmät koot, joista hyötyvät var­sinkin yhden- ja kahden hengen taloudet.

Stop hävikille!

Ruokahävikin välttäminen on suuri vas­tuullisuustrendi. Tiedostavat kuluttajat al­kavat hyväksyä ”rumia” vihanneksia ja he­delmiä hävikin vähentämiseksi. Kaupat ovat jo alkaneet mainostaakin näitä orpo­ja tuotteita yhä kekseliäämmin. Amerikas­sa on jopa rumiin vihanneksiin ja hedel­miin erikoistunut Imperfect Produce -ni­minen yritys, joka toimittaa rumia vihan­neksia ja hedelmiä kotiin. Hävikkiä vähen­netään myös uusien innovaatioiden kaut­ta, kuten tuotteiden säilyvyyttä paranta­malla ja keksimällä uusia tapoja käyttää kaikki ruokatuotannon sivuvirratkin.

Nyhtöpossua − ei kun nyhtösilakkaa!

Elintarviketeollisuus kehittää uusia, inno­vatiivisia tapoja käyttää sivuvirtoja ja vä­hemmän arvokkaita ruhonosia, esimerk­kinä vaikka Espoossa kehitetty nyhtösilak­ka. Uutuustuote hyödyntää kalan koko­naan kuluttajaystävällisellä tavalla.

Muovin vähennystalkoot

Ruokapakkauksien tärkein ja suurin pak­kaustrendi on muovittomuus. Kuluttajien huoli muovin aiheuttamista ympäristöhai­toista kasvaa, ja yhä useampi valitsee tuot­teensa ainakin osittain muovittomuuden perusteella. Yhä useamman ruokabrändin uskotaankin luopuvan muovin käytöstä pakkauksissaan. Monessa maassa kerta­käyttöiset muovipussit on jo kielletty ko­konaan, ja yhä useampi maa kieltää ne jat­kossa. Kaupat alkavat rohkaista asiakkaita käyttämään hedelmien ja vihannesten pakkaamiseen omia pussejaan, jotta ker­takäyttöisten muovipussien käyttö väheni­si. Muovipillit alkavat pikkuhiljaa kadota pikaruokaketjuista ja muualta. Muutaman vuoden kuluttua niitä ei enää löydy.

Prosciuttoa kiitos!

Prosciuttoa, juustotarjottimia ja arteesaa­nituotteita − välipalojen valikoima kasvaa tänä vuonna ja mukaan tulee hienostu­neempia gourmet-makuja.

Harissaa lihapataan!

Tämän vuoden kuumimmat makutrendit ovat Afrikasta, Lähi-idästä, Keski-Aasiasta ja Tyyneltämereltä. Varsinkin Afrikasta tu­leva tulinen harissa on kuuminta hottia. Afrikan makuja ovat myös mausteseokset berber, dukkah ja ras el hanout. Nousussa on myös Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta tuleva mausteseos za’atar.

Filippiiniläiset makkarat

Joko olet maistanut filippiiniläisiä makka­roita, guavaa, pitaijaa tai kuivattuja katka­rapuja? Tänä vuonna nousevat Tyynenme­ren rantojen ja erityisesti Aasian, Oseanian ja Etelä-Amerikan länsirannikon maut. Ja­panista suosiotaan kasvattavat yuzu, wasa­bi, matcha, umami ja merilevä, jotka ovat kaikki luonnollisia ja maanläheisiä makuja.

Uusia etnisiä keittiöitä

Millaista on Kazakstanilainen ruoka? Tä­män vuoden uusia nousevia etnisiä keit­tiöitä ovat Kazakstan, Uzbekistan, Azer­baidzan ja muut Keski-Aasian entiset neuvostotasavallat.

Kulhoruoat

Kulhoruoat ovat viimein tekemässä suuren läpimurtonsa myös Suomessa. Poke, ramen, pasta, ”buddha bowl” ja jopa smoothie-kulhot tulevat nyt joka paikkaan.

Miehiset kasvisruoat

Tänä vuonna sekä kaupoissa että ravinto­loissa suosiotaan kasvattavat miehille suunnatut kasviruoat, joissa maistuu lihai­sa umami. Ruoat ovat usein savustettuja tai grillattuja.

Kahvia pullaan ja samppanjaa keksiin!

Kahvia ja teetä löytyy tänä vuonna leipo­motuotteista, välipaloista ja maitotuotteis­ta. Myös alkoholijuomia tullaan käyttä­mään yhä useammin makuaineena elintar­vikkeissa, kuten perunalastuissa ja kekseis­sä. Gini, bourbon, samppanja, pina colada, margherita ja mojito ovat trendimakuja.

Ei lisättyä sokeria, kiitos!

Sokerin välttäminen voi nousta yhdeksi suurimmista ruokatrendeistä tänä vuon­na. Huomiota kiinnitetään varsinkin lisä­tyn sokerin välttämiseen, ja raaka-aineissa luonnollisesti esiintyvä sokeri hyväksytään helpommin.

Inkivääri maustaa suolaisen ruoan

Aina melko suosittu inkivääri tulee jälleen trendikkääksi tänä vuonna. Inkivääri sopii lähes kaikkiin suolaisiin ruokiin. Se auttaa parantamaan tulehduksia, alentaa koleste­rolia ja vaikuttaa moniin sairauksiin.

Oranssia viiniä

Oranssia viiniä on tehty jo ainakin kuu­den tuhannen vuoden ajan. Tähän asti lä­hinnä viiniasiantuntijoiden tuntemasta juomasta alkaa tulla isomman yleisön jut­tu. Oranssi viini valmistetaan valkoviini­rypäleistä mutta punaviinin tapaan pois­tamatta rypäleen kuoria ja siemeniä heti alkuunsa. Näin viiniin tulee enemmän tanniineja ja suutuntumaa. Oransseja vii­nejä valmistetaan erityisesti Georgiassa, Sloveniassa ja Kroatiassa, mutta myös Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Uudessa- Seelannissa ja Kaliforniassa.

Milkshake IPA

Perinteinen ohrapirtelö saa uuden merki­tyksen, kun tänne rantautuu Yhdysvaltojen uusin oluttrendi: milkshake IPA eli laktoo­sin kanssa pantu olut. Mitä tahansa olutta voidaan panna laktoosin kanssa, mutta eri­tyisen hyvin se toimii voimakkaasti huma­loitujen oluiden, kuten IPAn kanssa. Lak­toosi tekee oluen paksummaksi, maitomai­semmaksi sekä hiukan makeaksi ja hedel­mäiseksi. Lisäksi oluisiin saatetaan lisätä pektiinipitoisia hedelmiä, jotka tekevät siitä entistä paksumpaa, jolloin lopputulos muistuttaa pirtelöä.

Voimistuva oluttrendi on myös pitkään jatkuneen IPA-innostuksen jälkeen paluu puhtaan ja raikkaan lagerin suuntaan. Lager on tietenkin koko ajan ollut suurten masso­jen tuote ja eniten tuotettu oluttyyppi, joten sikäli kyseessä ei ole varsinaisesti uusi tren­di. Nyt kuitenkin myös muodikkaat pienpa­nimot alkavat tuottaa yhä enemmän lageria.

Makery

Makery on elintarvikealan kehittämisen asiantuntijayritys, joka tuottaa asiakkailleen keskeistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseksi muun muassa kuluttaja- ja markkina­tutkimuspalvelujen avulla. Makery tukee asiakkaita tuote- ja konseptikehityksessä avustamalla mm. tuoteominaisuuksien kehittämisessä, kilpailijoista erottautumises­sa ja markkinointiviestinnän terävöittämisessä. Makery tarjoaa apua myös vienti­markkinoiden kartoittamisessa ja tuotteiden ulkomaan lanseerauksiin liittyvissä tut­kimuksissa sekä elintarvikelainsäädännössä. Yrityksessä työskentelee kymmenkun­ta henkilöä, ja yrityksen toimitilat sijaitsevat Pasilassa.