Kasvuyrittäjäksi yrityskaupan kautta

Lihalehti 7 / 2020, teksti Mari Hannuksela, kuvat Korv-Görans Kebab

Gustav Granholm perheineen osti lihanjalostamon ja nelinkertaisti sen liikevaihdon. Kasvu jatkuu, ja viime vuonna valmistunut uusi tehdas on kohta jäämässä pieneksi. Onneksi tontilla riittää tilaa laajennukselle.

Pietarsaarelainen Ab Korv-Görans Kebab Oy valmistaa kotimaista kebabia ultratehokkaasti. Nopeimmillaan maustettu raakalihamassa muuttuu irtopakastetuiksi kebablastuiksi 90 sekunnissa. Tilanne oli hyvin toisenlainen, kun Granholmin perhe tuli osakkaaksi yritykseen vuonna 2006 ja lunasti sen pari vuotta myöhemmin kokonaan itselleen.

– Liikevaihto oli 3,5 miljoonaa euroa vuodessa. Tuotanto perustui perinteisiin kebabvartaisiin. Nyt odotamme vuodelle 14−15 miljoonan euron liikevaihtoa. Varraskebabit ovat jääneet pienempään rooliin, kun tuotevalikoima on kasvanut ja monipuolistunut, toimitusjohtaja Gustav Granholm kertoo.

Grillikansan suosikit suomalaiseen makuun

Ab Korv-Görans Kebab Oy perustettiin vuonna 1988. Yrityksen alkuhistoria pohjautuu katugrilleihin, jotka kuitenkin nykyisin toimivat eri omistuksessa.

Perustaja Göran Lillkåll alkoi jalostaa kebabia aluksi aivan pienimuotoisesti; käsipelillä. Ensimmäisenä oppi-isänä oli Porissa toimiva turkkilainen yrittäjä. Välimerellä kebabin makumaailma perustuu muun muassa runsaaseen valkosipulin ja juustokuminan käyttöön. Korv-Görans alkoi maustaa suomalaiseen makuun muun muassa mustapippurilla. 1990-luvun puolivälissä toiminta oli edelleen melko pienimuotoista, mutta tuotteilla päästiin jo mukaan esimerkiksi Wihurin ja Kespron tukkuihin.

Nykyisin Korv-Görans Kebabin päätuote on kebabliha eri versioina. Yritys valmistaa myös kokolihatuotteita, broilertuotteita ja ateriakastikkeita, joiden ykkönen on suosittu kebabkastike.

– Valmistamme myös kaupan omia merkkituotteita sekä alihankintana tuotteita muille elintarvikealan yrityksille. Liikevaihto jakautuu tällä hetkellä melko tasaisesti teollisuusmyynnin, horecan ja kuluttajamyynnin kesken, Gustav Granholm ja hänen poikansa, yrityksen varatoimitusjohtaja Evert Granholm kertovat.

Palkkatöistä yrittäjäksi

Gustav Granholmilla on kymmenien vuosien kokemus lihateollisuuden palveluksessa, pääosin Snellmanilla. Hän lähti kouluttautumaan ja valmistui lihateollisuusteknikoksi 1999 ja AMK-insinööriksi ennätysvauhdilla 2001. Aikaa insinööriopintoihin kului vain vuosi ja kahdeksan kuukautta. Tarkoitus oli vielä jatkaa lihateknologian maisteriopintoihin Helsingin yliopistossa. Professori Eero Puolanne taisi pettyä, kun valmiiksi järjestetyt opinnot muuttuivatkin yrittäjän rooliin.

Gustav Granholm tunnustaa, että ensimmäiset vuodet yrittäjänä olivat raskaita. Kaikkein haastavinta oli sen jälkeen, kun perhe oli lunastanut yrityksen kokonaan itselleen. Maksuvalmius oli tiukilla lainojen ja investointien puristuksessa.

Mikä on Gustav Granholmin johtamisfilosofia?

– Haemme eri vastuualueisiin henkilöitä, joilla ei erilaiset kompetenssit. Yritämme edetä kehitysvaihteesta toiseen mahdollisimman systemaattisesti.

Yrityksellä halutaan jatkuvasti pitää 3−4 eri tukijalkaa. Keskittyminen vain 1−2 tuoteryhmään tai asiakkaaseen olisi liian iso riski.

Irtopakastus siivitti kasvuun

Korv-Görans Kebab kasvaa hengästyttävää vauhtia. Menestyksen ajurina ovat innovaatiot ja tehokkuus.

Gustav ja Evert Granholm ovat ylpeitä irtopakastetuista tuotteista. Ne ovat käyttövalmiina suoraan pakasteesta. Jopa kypsä jauheliha on irrallista pussissaan. Irtopakastetut tuotteet ovat suosittuja, sillä niiden käyttö on vaivatonta ja hävikkiä syntyy vähemmän.

– Jo yrityskaupan yhteydessä tiesimme, että Suomeen tuodaan irtopakastettuja tuotteita. Täällä kotimaassa niitä ei kuitenkaan vielä valmistettu. Ajattelimme, että uudet innovaatiot ovat meidän juttu, ja halusimme uudet paistolinjat irtopakasteita varten.

Korv-Göransin ensimmäinen investointi irtopakastukseen toteutui vuonna 2012. Asiakkaat innostuivat, ja uutuustuotteet kävivät hyvin kaupaksi.

– Mietimme ja testasimme jatkuvasti uusia tuoteideoita. Tuntui kuitenkin, että prosessista puuttuu vielä tärkeä kulmakivi eli iso paistolinja. Sitä ennen kebabvartaat keitettiin suolessa keittokaapissa. Kypsät tuotteet lepäsivät vuorokauden verran viileässä ennen siivutusta ja pakastusta.

Vuonna 2015 yritykseen saatiin ruotsalainen 3,5-metrinen tuplagrillauslinja. Tarkka toimintaperiaate on liikesalaisuus. Ideana on kuitenkin puristaa raaka, maustettu lihamassa kypsennyslinjalle, ja tuotteet jatkavat samalla vauhdilla irtopakastustunneliin. Aikaa kypsennykseen ja pakastukseen kuluu vain noin puolitoista minuuttia.

Investoinnit jatkuivat, ja joulukuussa aloitettiin broilertuotteiden kypsentäminen 6 metriä pitkällä teflongrillillä.

Uusi ympäristövastuullinen tehdas

Kesällä 2019 otettiin käyttöön Korv-Görans Kebabin kokonaan uusi tuotantolaitos Pietarsaaren Yrittäjäntiellä. Tehtaan kokonaispinta-alan on noin 3000 m2, josta tuotantotilaa 1300 m2. Laitoksen koko raakamassatuotanto kulkee kuljettimilla. Tehtaaseen siirrettiin lähes koko laitekanta vanhasta tehtaasta, mutta hankittiin myös uutta, mm. Ishida-robottipakkauslinja.

– Laitos suunniteltiin alun perin mahdollisimman energiatehokkaaksi. Meillä on erittäin ympäristöystävällinen lämmön talteenottojärjestelmä. Energiatehokkuus on mukava asia, sillä se auttaa pitämään kustannukset kurissa.

Erilaiset elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmät ovat osa yritysvastuuta. Ab Korv-Görans Kebab Oy:llä on ollut ISO 22000 sertifikaatti vuodesta 2008. FSSC 22000 saatiin sertifioitua marraskuussa 2019. Osana vastuullisuutta pyritään myös minimoimaan lisäaineiden käyttöä.

Nykyisellään Korv-Göransilla käsitellään noin 2,8 miljoonaa lihakiloa vuodessa. Tällä hetkellä raaka-aine on noin 80-prosenttisesti kotimaista. Siipikarja on kokonaan kotimaista. Gustav Granholm muistuttaa, että asiakas päättää raaka-aineen alkuperän.

– Sitä myydään, mitä asiakas haluaa. Meidän tavoitteena on olla irtopakastetuissa tuotteissa Suomen markkinajohtaja. Tällä hetkellä työllistämme jo 50 vakituista työntekijää, ja kausityöntekijät huomioiden jopa 70 henkilöä. Toivomme, että kasvu jatkuu, myös kansainvälisesti. Vientiä on jo Ruotsiin ja Viroon ja liikesuhteita viritellään myös Saksan suuntaan.