Pääkirjoitus: Kaikella kunnioituksella

Lihalehti 5 / 2020, Mari Hannuksela

Lihalehti ja sen julkaisija Lihakeskusliitto juhlivat tänä vuonna 85-vuotisjuhlaansa. Viisi vuotta sitten julkaisimme 80-vuotisjuhlalehden, jossa käytiin läpi eri vuosikymmeniä liha-alan edunvalvonnan näkökulmasta.

Jotain vastaavaa suunnittelimme tällekin vuodelle. Meneillään oleva koronakriisi on kuitenkin muuttanut kaiken perusteellisesti. Kevään ja kesän aikana yllätimme itsemmekin ja uudistimme nopealla aikataululla koko Lihalehden paperia, taittoa ja digimaailmaa myöten. Samalla meni uusiksi myös käsissäsi olevan juhlanumeron suunnittelu. Menneisyysnumerosta tulikin tulevaisuusnumero, jossa kerrotaan alan uusimmista kehityssuunnista ja muun muassa lohkoketjuista ja resilienssistä.
Lihalehden ydin on silti edelleen tallella. Kerromme suomalaisista liha- ja valmisruokayrityksistä ja perheistä, jotka niitä yrityksiä pyörittävät. Tuomme lukijoillemme ideoita maailmalta ja raikkaita puheenvuoroja ruokaketjun eri osista.

Yllä olevassa valokuvassa seilataan pienellä veneellä pitkin isoa merta. Kriisin keskellä on tärkeää muistaa, miksi me liha- ja valmisruokaketjussa teemme tätä työtä. Siksi että kuluttajilla riittää herkullista syötävää kaikkina aikoina. Työtä ei onneksi tarvitse tehdä yksin puurtaen vaan sitä saa tehdä rennosti omana itsenään mukavien ja taitavien kumppanien kanssa. Niitä kumppaneita löytyy tarvittaessa lisää esimerkiksi lehden palveluhakemistosta.

Nyt pitää olla nopea ja ketterä, tehdä päätöksiä vajavaisilla tiedoilla. Tehdä virheitä ja yrittää uudelleen. Sopeutua maailmaan, joka näyttää kokonaan toisenlaiselta kuin ennen.