Intohimosta burgereihin − hampurilaisfestarit olivat menestys

Lihalehti 6 / 2019, teksti ja kuvat Jussi Kangas

Burgereiden nousukiito jatkuu. ”Alan” harrastajien järjestämä Burgers Lovers Festival kokosi kesäkuussa Helsingin keskustan Narinkkatorille Suomen parhaimpia ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita.

Yleisölle avoimen koko perheen tapahtuman idea syntyi suomalaisten burgerharrastajien intohimosta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria. Tapahtuman järjestivät Burgers Lovers Finland -yhteisön perustaneet aktiivit. Tavoite voidaan varmasti todeta onnistuneeksi, sillä viikonlopun aikana alueella vieraili huikeat 34 500 kävijää. Määrä yllätti järjestäjien lisäksi myös burgerintekijät, jotka joutuivat hankkimaan akuutisti lisää raaka-aineita kovan kysynnän tyydyttämiseksi.

Jos missasit kesän 2019 burgerfestarit, niin ei hätää. Burger Lovers Festival järjestetään järjestäjien mukaan sataprosenttisella varmuudella myös kesällä 2020. Seuraavaa kesää odottaessa burgerien ystävät voivat fiilistellä ryhmän Facebook-sivuilla.

Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Vaasan, Coca-Cola, Unilever Food Solutions Suomi / Hellmann’s, Tamminen ja Tabasco.

− Burgers Lovers Finland on meidän Facebook-yhteisö. Jäseniä yhteisössä on yli 6000, ja se on perustettu 2015. Ryhmän alkuperäisenä tavoitteena oli löytää samanhenkisiä ihmisiä, jotka tykkäävät burgereista ja sellaisia onkin hyvin löytynyt. Ryhmässä ihmiset jakavat reseptivinkkejä, arvostelevat annoksia sekä tiedottavat erilaisista tapahtumista ja ravintoloista, toteaa yhteisön ylläpitäjä Antti Suikkari ylpeänä.
Valtavan suosion saavuttanut tapahtuma sai alkunsa yhteistyökumppaneiden ideoimana. Vaikka ensimmäisen festivaalin järjestäminen olikin valtava ponnistus, Suikkari iloitsee siitä, että mukaan lähtijöiltä löytyi tarvittava rohkeus lähteä tekemään näinkin isoa tapahtumaa.

− Idea jalostui, kun ryhdyimme tekemään yhteistyötä erilaisten burgeralan toimijoiden kanssa. Olemme esimerkiksi olleet mukana Vaasan uusien burgertuotteiden kehitystyössä mukana. Lihatalo Tamminen oli lähtölaukaus festivaalille sillä tavalla, että kun festivaalia lähdettiin suunnittelemaan, niin Tammiselta tuli ensimmäisenä ilmoitus, että ”totta kai olemme mukana”. Tamminenhan on muutenkin profiloitunut vahvasti burgereihin, Suikkari sanoo.

− Tapahtuma julkaistiin marraskuussa 2018, ja kolmessa päivässä sillä oli 15 000 kiinnostunutta Facebook-käyttäjää. Se on kyllä sellainen luku, että siihen moni brändi ei pysty edes rahalla. Alun perin ideana oli huomattavasti pienempi tapahtuma, mutta koska kiinnostus oli niin valtavaa, oli pakko ajatella isommin.

Vaikka Burgers Lovers Finland -yhteisöön kuuluu 6000 jäsentä, festivaalin käytännön järjestelyistä vastasi kolme henkilöä. Suikkarin lisäksi myös Burger Lovers Finland -ryhmän muut ylläpitäjät Juha Oravala ja Mikko Väisänen olivat mukana alusta asti.

Burgermies henkeen ja vereen
Suikkari itse on kiertänyt maailmaa − burgereista ja burgermatkailusta on tullut iso osa Suikkarin elämää. Mies tunnustautuu burgermieheksi ”henkeen ja vereen”.

− Mun oma burgerharrastus lähti liikkeelle siitä, että asuin aikoinaan Yhdysvalloissa ja olen syönyt burgereita noin 35 eri osavaltiossa ja harrastanut road-trippailua siitä lähtien. Olen halunnut käydä läpi kaikki legendaariset ravintolat, joissa burgereita on valmistettu samalla tavalla yli 50 vuotta.

Mieleenpainuviksi kokemuksiksi mies listaa muun muassa San Diegon Hodad’s burgerit. Ocean Beachin herkut ovat muodostuneet jo jonkinasteiseksi kalifornialaiseksi instituutioksi. Myös Chicagossa saa nuolaista huuliaan ja maistella klassikkoja, ainakin jos suuntaa Au Chevaliin.

Suikkari tarinoi myös Memphisistä ja Elmer Dyerin Dyer´s ravintolan uppopaistetuista burgereista. Tämä makunautinto ei ehkä miellytä terveysintoilijoita − Dyerin mielestä nimittäin öljy maistui paremmalle vasta käytön jälkeen, ja mikä parasta − uppopaistorasva otettiin päivän päätteeksi talteen. Huhu kertoo, että tämänkin päivän uppopaistorasvassa on ripaus alkuperäistä rasvaa vuosisadan alusta. Toinen huhu myös kertoo, että kun Dyer´s ravintola aikanaan muutti, oli kallisarvoiselle makurasvalle järjestetty poliisisaattue turvaksi.

Yrittäjät mukaan

Tapahtuma kiinnosti alusta asti yleisön lisäksi myös alan yrittäjiä. Jopa siihen malliin, että ensimmäiseen Burgers Lovers -festivaaliin ilmoittautui yli 50 burgerravintolaa ympäri Suomea. Vaikka pääkaupungin Narinkkatori on keskeinen ja iso alue, oli selvää, että kaikki halukkaat eivät mukaan mahtuneet. Suikkari kertoo karsinnan olleen melkoisen vaikea tehtävä. Mutta karsinta oli tästä huolimatta vain tehtävä.

− Tarkoituksena oli ottaa burgeralueelle ravintolat sellaisella kattauksella, että edustettuna olisivat eri valmistustekniikat mahdollisimman laajasti ympäri Suomea. Laatu oli valinnan pääkriteeri ja samalla myös eri valmistustekniikat. Toisaalta emme saaneet mukaan kaikkia maakuntien toimijoita, joita olisimme halunneet. Syytkin ovat varsin yksinkertaisia: vaatii isoa panostusta lähteä Helsinkiin maakunnista, eikä kaikilla ollut valmiuksia lähteä.

Suikkari iloitsi tapahtuman saamasta vastaanotosta. Narinkkatori paistatteli koko viikonlopun paitsi auringossa niin myös valtavan yleisömäärän suosiossa. Tapahtuma saa seuraavina vuosina varmuudella jatkoa, mutta minkälaisella konseptilla − sitä ei ole vielä päätetty. Yhtenä vaihtoehtona on esitetty, että festivaalista tehtäisiin kiertävä tapahtuma Suomen isoimpiin kaupunkeihin.

Helppo reissuruoka
Tapahtuma todisti jälleen kerran, että burgerit ovat tällä hetkellä erittäin suosittu ruoka ja suosio tuntuu pelkästään kasvavan.
Mikä on burgereiden suuren suosion taustalla, miksi burgerit puhuttaa? Suikkarilla on vastaus valmiina.

− Burgeria on helppo lähestyä, ja jokainen on joskus elämässään syönyt burgereita. Burgeri on helppo reissuruoka, ja se heitetään monella matkalla lapselle käteen jo pienestä pitäen.
Burgerkoulun suosio yllätti

Myös kuopiolainen Bowld1nnerin ravintolapäällikkö Mika Savolainen iloitsi tapahtuman onnistumisesta. Hänen mukaansa yleisöä oli paikalla runsaasti, ja mikä tärkeintä, kaikki kävijät olivat hyvällä tuulella. Savolainen kertoi olevansa ylpeä ravintolansa kutsusta tapahtumaan, mutta samalla täsmensi, että mistään aivan pienestä operaatiosta osallistumisessa ei ollut kysymys.

− Hemmetin hieno fiilis. Ollaan otettuja siitä, että meidät pyydettiin ja että me päästiin mukaan. Oli kuitenkin iso ponnistus lähteä Kuopiosta Helsinkiin ja saada kaikki tarvittavat kalustot läjään. Mietimme noin kaksi kuukautta, että millä tavalla lähdemme rakentamaan keittiötä. Totta kai, kun näin kauas lähtee, niin tarkoitus on tehdä kauppaa ja tehdä reissusta taloudellisesti kannattava. Kantavana ajatuksena oli samalla lisätä meidän omaa tunnettuutta muuallakin kuin Kuopiossa, Savolainen sanoo.

Lasse Liikanen ja Ilkka Elfvengren lähtivät tapahtumaan osallistuakseen Hellmann´sin ylläpitämään burgerkouluun. Burgerkoulun suosio ylitti kaikki odotukset.

− Käytännössä käytiin läpi ihan perusjuttuja, mikä burgereiden valmistuksessa on olennaista. Sen lisäksi tehtiin erilaisia makumaailmoja ja erityyppisiä burgereita. Pihvin osalta olennaista oli, että pihvinä käytettiin raakakypsytettyä Tammisen fileselkää. Sitä kun oli puolet ja toinen puoli naudan etuselkää, niin tuli aivan valtavan hyvä pihvimassa, miehet kertoivat.