Lihalehti 1 / 2017, Mari Hannuksela, kuva Kankaanpään valokuvaamo

Huhtahyvät investoi kasvuun

Kokonaisvaltainen pakkausuudistus, laaja kasvuproteiinituotesarja, kokolihatuotteisiin uuden sukupolven nokivapaa aitosavustus. Huhtahyviltä ei ideat eikä vauhti lopu. Innovatiivisuus näkyy kasvaneena näkyvyytenä kaupan hyllyillä.

 Kankaanpäässä toimiva Huhtahyvät Oy tunnetaan monipuolisesta lihajalostevalikoimasta sekä salaattituotteista. Perheyrityksen liikevaihto on n. 19 miljoonaa euroa vuodessa. Huhtahyvät työllistää 55 henkilöä.

Viime vuonna otettiin käyttöön kestomakkaratehtaan laajennus. Tänä vuonna Huhtahyvät tuo markkinoille tavallista reippaammin uutuuksia. Kevään jakson uutuuksia ovat kasviproteiinituotesarja sekä kokonaan uudenlaisella Steam Smoke -menetelmällä savustetut kokolihatuotteet.

Markkinointijohtaja Juha Salmi, tehdaspäällikkö Merja Ahonen ja projektipäällikkö Antti Vilska kertovat, että kehitystyö on lähtenyt sekä asiakkaiden toiveista että oman tuotekehityksen ideoista.

Mehevämmät, nokivapaat palvituotteet

Steam Smoke -savustetut kokolihatuotteet ovat premium-versioita Huhtahyvän aikaisemmista kokolihatuoteista. Mistä uudistus lähti? Merja Ahonen kertoo, että laitekanta on muuten erinomaisessa kunnossa, mutta savustusuunien uusiminen alkoi olla ajankohtaista.

  • Halusimme ennakkoluulottomasti kokeilla uusia vaihtoehtoja. Tärkeintä oli kuitenkin mennä maku edellä, sillä siitä meidät tunnetaan.

Steam Smoke -menetelmä on kehitetty jo 1970-luvulla Saksassa. Jostain syystä se ei kuitenkaan ole löytänyt tietään Suomeen.

  • Vaikka kysymyksessä on nykyaikainen menetelmä, savu on aito luonnonsavua. Patentoidussa menetelmässä tulistettu höyry ajetaan arinan läpi.

Savu muodostetaan leppähakkeesta totuttua alhaisemmassa lämpötilassa. Kun perinteisessä menetelmässä savu on noin 800-asteista, lämpötilaa jää nyt noin 400 asteeseen. Maku on aito savunmaku, mutta tuotteet ovat mehevämpiä.

Steam Smoke -menetelmässä syntyy tuskin lainkaan nokea, ja tuotteet ovat hyvin tasalaatuisia. Niitä oli mukava lähteä tarjoamaan kaupan keskusliikkeille.

  • Täältä lähetettiin Saksaan erä kinkkua ja resepti syyskuun lopussa. Kun kinkku saatiin koetehtaalta savustettuna takaisin, siivutettiin ja tehtiin tuotenäytteet, joiden kanssa mentiin asiakkaiden luo. Oli mukavaa, kun asiakkaat pitivät tuotteista ja pääsimme hyvin valikoimiin.

Merja Ahonen lupaa, että Steam Smoke -tuotteet ovat tuotannossa viikolla 5-6.

Kasvipohjaisia ruoanvalmistuksen komponentteja

Kasviproteiinituotesarja on Huhtahyville kokonaan uusi aluevaltaus. Antti Vilska kertoo, että sarjaan kuuluu peräti 12 eri tuotetta.

  • Nämä ovat ruoanvalmistuksen komponentteja. Niitä voidaan käyttää korvaamaan lihatuotteita monessa eri tuoteryhmässä. Sarjaan kuuluu mm. pekoni, bratwursti, nuketit ja pyörykät.

Miksi perinteikäs lihatalo lähti kasvistuotemarkkinoille?

  • On olemassa kuluttajasegmentti joka etsii vaihtoehtoja erityisesti punaiselle lihalle. Haluamme palvella myös näitä asiakkaita. Tämä on vaihtoehto liharuoalle osana monipuolista ruokavaliota. Tämä on myös selkeästi kasvava trendi, Antti Vilska huomauttaa.

Näissä tuotteissa Huhtahyvät toimii valmistuttajana. Tuotteiden hollantilainen valmistaja on aloittanut tuotannon vuonna 1991. Antti Vilska painottaa, että kasviproteiinituotteet vaativat erityisosaamista.

  • Yhteistyökumppanimme on perehtynyt juuri tämäntyypisten tuotteiden valmistusteknologiaan ja makuprofiileihin. Lakto-ovovegetaarisissa tuotteissa rakenne, ravintoarvot ja makukin kohdillaan, Vilska perustelee ja huomauttaa ettei kuluttajaa saa aliarvioida. Lihaa muistuttavat tuotteet eivät saa maistua porkkanalta.

Lihalehden toimituksen testissä lupaukset pitivät. Esimerkiksi broilerin rintafilettä matkiva tuote ruskistuu kuin kypsä broiler, ja myös maistuu hyvin lähelle samalta. Antti Vilska huomauttaa, että myös tuotteiden säilyvyydet ovat lihatuotteiden tasolla.

Huhtahyville oli iso strateginen päätös lähteä myös kasviproteiinituotteissa markkinoille Huhtahyvät-brändillä.

  • Uskalsimme tehdä tämän, koska tuotteet olivat valmiiksi sopivia pohjoismaiseen makuun. Kaikeksi onneksi hollantilaiset olivat samalla kannalla. He tuntuvat arvostavan sitä että olemme kasvollinen perheyritys jolla on vahva brändi ja keskusliikejakelu.

Kaikki pakkaukset uusiksi

Uusien lanseerauksien lisäksi Huhtahyvät-tuotteiden pakkaukset uudistetaan kevään aikana. Se on iso satsaus, sillä tuotteita on kaikkiaan toistasataa. Erottuvissa pakkauksissa uutta on myös se, että kaikilla tuotteilla on oma nimi, esim. Kalervo Savukassler tai Sorja Chorizo.

Myös markkinointia kehitetään. Helmikuun puolivälin jälkeen aikana aloittaa tv-mainoskampanja. Kokonaisuudessa alkuvuoden investoinnit ovat olleet merkittäviä.

Kaikkiaan uudistustyöhön on sitoutunut seitsemän ihmisen osaaminen ja työpanos. Kaikki tuotekehitystyö tehtiin omin voimin.

  • Meillä on töissä kolme lihateknologia, ja muutakin osaamista löytyy, Juha Salmi, Merja Ahonen ja Antti Vilska kertovat tyytyväisinä.

Käytännössä kehittämistyön ydin on tehtaan neuvotteluhuone, jossa on myös keittiötilat. Pitkän pöydän ääressä keskustellaan asioista ilman erityisiä hierarkioita. Tiistai- ja torstai -aamuisin tuotanto- ja myyntiväki istuu saman pöydän ääreen.

Mitkä ovat nyt haastateltujen avainpelaajien keskinäiset roolit?

Merja ja Antti arvioivat, että Juhan vahvuus on pitkä market-kokemus. Hänen roolinsa on myynnin terävöittäminen.

Merjalla on teurastamo- ja raaka-ainetaustaa ja vankka laatutyön osaaminen. Laatujutut eivät ole pöytälaatikossa vaan arkipäivän tekemisessä, Antti ja Juha kiittelevät.

  • Merja ei tyydy muualta annettuun, vaan haluaa varmistua asioista itse. Merjalla on sormensa pelissä myös uuden sukupolven lisäaineettomat-tuotesarjassamme.

Antti on muita tiimiläisiä nuorempi tuotannon osaaja, joka on innokas sparrailemaan myös myyntiasioissa.

  • Kyllä meillä koko väki pelaa samaan maaliin, kolmikko painottaa. Kilpailu on kovaa, tuotteilla pitää olla erottuvuutta jatkossakin.

© Copyright - Lihalehti