Lihalehti 1 / 2018, Ninnu Perälä

Savuhovi kovassa kasvussa

 

Keravalainen Savuhovi Oy on saanut siivet alleen. Yrityksessä ollaan käännytty huimaan kasvuun ja tulosparannukseen. Vuonna 2017 kasvua oli yli 20 % ja tavoite on samanlainen vuodelle 2018.

Toimitusjohtaja Pasi Lainto kertoo nousun lähteneen bisneksen mallin muutoksesta. Konseptimuutos palvelusta pakattuihin tuotteisiin on auttanut ymmärtämään paremmin rahan liikkumista – pakattu tuote tuo ennustettavuutta.

Aiemmin konsulenttipainotteisessa yrityksessä oli 68 työntekijää, nyt enää reilut kaksikymmentä. Vakituisessa työsuhteessa olevia konsulentteja ei Savuhovin palkkalistoilta enää löydy. Tuotetunnettavuutta ostetaan kyllä toiminimiltä ja satunnaisia esittelypäiviä ”salin puolella” pidetään edelleen.

  • Henkilöstökulut olivat jäätävät. Muutoksen yhteydessä liikevaihto laski aluksi, mutta nyt ollaan taas plussan puolella.
  • Oppimistahan tämä on ihan jokaisena päivänä. Kun nähdään, että uusi malli kannattaa, niin se luonnollisesti kannustaa jatkamaan samaan suuntaan. Hyvät tuotteet ovat kuitenkin myynnin kannalta se tärkein asia. Markkinointibudjetin ollessa rajallinen, pitää tuotteen olla niin hyvä, että sitä ostetaan uudelleenkin ja ostamista suositellaan tutuillekin.

Brändin rakennusta

Neljä vuotta Savuhovin ruoria pyöritellyt Lainto tuli lihabisnekseen kansainvälisen päivittäistavarayhtymän, Reckitt Benckiserin palveluksesta. Tätä ennen hän työskenteli Procter & Gamblen myyntijohtajana yli 15 vuoden ajan. Nyt Lainto on Savuhovin osaomistaja yhdessä tehtaanjohtaja Marko Laineen, myyntipäällikkö Tapani Tiitisen ja lähettämön esimiehen Jukka Laineen kanssa.

Toimiva johto muodostaa myös yrityksen hallituksen.

Kansainvälisestä markkinoinnista tuloksen tekemisen oppia saanut Lainto korostaa, että myynti ja markkinointi on rakennettava tuotteen ympärille.

  • Meillä on hyvä yhteistyö kaupan ketjujen kanssa. Ja hyvät tuotteet. Emme ole se halvin vaihtoehto, vaan premium-tuotteena koko kategorian arvokasvattaja. Olemme pystyneet tuomaan kaupalle ja koko sektorille uutta, virkistävää ja laadukasta lisäarvoa. Brändin rakennus lähtee aina hyvästä tuotteesta ja tuotteessa pitää jotakin erilaista – meillä erotutaan laadukkaalla aidolla saunapalvilla, Lainto kertoo.

Savuhovin tuotteita löytyy jo jokaisen ketjun valtakunnallisesta jakelusta. Kesko on edelleen isoin asiakas, mutta S-ryhmän osuus kasvaa koko ajan.

  • S-ryhmän kanssa yhteistyö aloitettiin vuonna 2015, ja haluamme kehittyä siellä koko ajan.

Tuotteiden jakelu on myös kasvanut ketjujen pikkukauppoihin, mitä Lainto pitää tärkeänä.

Konseptimuutoksen lisäksi Savuhovilla on uudistettu myös itse rakennusta. Konttoritilat siirtyivät tuotantotilojen yläkertaan ja alakertaan entiseen konttoriin avattiin tehtaanmyymälä.

  • Myymälän asiakasvirrat ovat tasaisessa kasvussa ja se kannattaa ehdottomasti, Lainto kehuu.
  • Myymälä tarjoaa myös hyvän paikan testata tuoteuutuuksia.

Laatu edellä

Tuotepakettien ulkonäkö on rakennettu yhdessä mainostoimiston kanssa. Pakkauksissa on tulipesän hehkua, joka erottuu edukseen hyllystä.

Lainto kehuu kauppojen omia markkinointikanavia sekä aktiivista alueellista mainontaa. Myös TV-yhteistyötä on kokeiltu Nelonen Median kanssa eikä tv-mainonta ole poissuljettua jatkossakaan.

Haasteena on saada ostopäättäjät ymmärtämään ero edullisen hinnan ja premium-tuotteen välillä.

  • Meidän tuotteissamme hinta ei ole ohjaava tekijä, vaan laatu ajaa läpi. Teemme kaikki suurimmat tuotteemme pelkästä porsaan sisäpaistista. Mitään lihajohdannaisia ei käytetä. Sisäpaisti takaa tasaisen laadun ja alhaisen rasvaprosentin. Myös kaikki makkarat ovat korkean lihapitoisuuden tuotteita. Tästä ei tingitä.

Reseptiikka taas on ”vanhojen konkareiden”, tehtaanjohtaja Laineen ja myyntipäällikkö Tiitisen heiniä. Keskusliikkeiltä kuullaan kyllä ideoita ja vinkkejä, mutta reseptiikka on luonnollisesti omissa käsissä.

  • Olemme lähteneet kokeilemaan rohkeasti myös uusia kategorioita. Tästä esimerkkinä Hovivuoka, joka on puolivalmis valmisruoka. Vuokaan lisätään kerma ja se paistetaan kuluttajan kotona uunissa. Tulemme tekemään tässä kategoriassa myös uusia tuotelanseerauksia alihankintasopimusten kautta. Keravan tuotantotiloissa keskitytään perinteisten lihavalmisteiden tekoon.

Keravalla palvituotteet kypsyvät aidossa savusaunassa. 15 000 kiloa kiveä takaavat tasaisen kuumuuden. Leppähalot lämmittävät savusaunaa jo kukonlaulun aikaan. Kinkut kypsyvät saunassa n. 82 asteen lämpötilassa.

  • Kivistä pitää huolehtia hyvin ja niiden säännöllinen vaihto pitää PAH-arvot kohdillaan, Lainto tietää.

Yrityksen tuorelihatuotteet käsitellään nekin erillisessä vuokratilassa. Tuoretuotteiden valikoimiin kuuluu mm. erilaisia pintasavustettuja tuotteita kuten porsaan filettä, kasleria. Sesonkien mukaan tarjolla on myös pihvipuolta.

Erikoistuotteita tuodaan Italiasta, Espanjasta ja Saksasta.

Kasvu jatkuu

 

Yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu vahvan kasvun tiellä jatkaminen. Tavoitteena on liikevaihdon tuplaaminen viidessä vuodessa.

  • Se taas tuo yritykselle uusia kategorioita. Haluamme laajentaa portfoliota ja korostaa ruokataloimagoa. Kaupan kanssa yhteistyö toivottavasti edelleen syvenee. Olemme nyt ikään kuin vauva, joka on oppinut konttaamaan. Kasvua on edessä vaikka kuinka paljon, mutta kaiken kasvun on tapahduttava kannattavasti, Lainto suunnittelee.

Lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu ainakin nakki- ja makkarasarjan uusimista. Entäpä sitten vienti?

  • No sekin on prosessissa ja olemme itseasiassa jo kontaktoitu tiettyjä tahoja, mutta sanotaan nyt niin, että opettelemme ensin Suomen bisneksen hyvin.

Liharuokaa ja mökkeilyä

 

Pasi Lainto kertoo olevansa neljän lapsen isä, joka pitää ruoanlaitosta.

  • Erityisesti pidän hyvästä liharuoasta. Minä ole aina ollut perheessä se, joka kokkaa ja hoitaa perheen kauppa-asiat. Kaupan ala luonnollisesti kiinnostaa, sillä olen seurannut sitä työni vuoksi yli kaksikymmentä vuotta.

Liharuokien lisäksi Lainto pitää mökkeilystä Turun saaristossa.

  • Mökki on perheemme henkireikä, jonne lapsetkin lähtevät aina mielellään. Harrastan myös lenkkeilyä – pitää huolehtia kunnostaan, että jaksaa tehdä töitä!

© Copyright - Lihalehti